چگونگی ساخت  طرح کسب‌وکار با کمک استراتژی بازاریابی
248
۲ سال پیش
0

چگونگی ساخت طرح کسب‌وکار با کمک استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی برای همه کسب‌وکارها مهم است، زیرا به‌وضوح چگونگی یافتن مشتریان جدید و ترویج محصولات و خدمات آنها را برای فروش بیشتر تعریف می‌کند.

شما می‌توانید از یک استراتژی بازاریابی به‌عنوان یک ابزار مستقل، به‌عنوان بخشی از یک برنامه بازاریابی یا به‌عنوان بخشی از یک طرح تجاری استفاده کنید.

استراتژی بازاریابی و طرح کسب‌وکار

بخش استراتژی بازاریابی شامل اطلاعاتی در مورد نحوه تبلیغ شرکت و محصولات آن است. جزئیات مربوط به محصولی که قرار است فروخته شود را بیان کنید.

شامل ویژگی‌ها، مزایا، نقاط فروش منحصربه‌فرد، و خدمات مشتری از مهم‌ترین عناصر طرح کسب‌وکار هستند. در مورد استراتژی قیمت‌گذاری خود و نحوه توزیع و تبلیغ محصول بحث کنید.

جزئیاتی در مورد کمپین تبلیغات فروش که مورد استفاده قرار می‌گیرد، چه کسی می‌فروشد، و چگونه کمپین و تبلیغات بازاریابی را ایجاد می‌کنید، بررسی کنید.

شامل اطلاعاتی در مورد مناطق جغرافیایی هدف و نحوه اجرای استراتژی. بیایید روی ایجاد یک استراتژی بازاریابی برای طرح کسب‌وکار شما تمرکز کنیم.

بخش استراتژی بازاریابی طرح کسب‌وکار شما بر اساس بخش تحلیل بازار است.

استراتژی بازاریابی تعیین می‌کند که کسب‌وکار شما در کجای بازار قرار می‌گیرد و چگونه محصول یا خدمات خود را قیمت‌گذاری، تبلیغ و به فروش می‌رسانید.

همچنین می‌تواند به‌عنوان منبع اطلاعات مهم، برای سرمایه‌گذاران بالقوه‌ای که کسب و کار شما را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند، عمل کند.

نوشتن یک استراتژی بازاریابی طرح کسب‌وکار با 4P

نوشتن یک استراتژی بازاریابی طرح کسب‌وکار با 4P

با استفاده از چهار عنصر مفهوم بازاریابی، می‌توانید اطلاعات اولیه را در بخش استراتژی بازاریابی تجزیه‌وتحلیل کنید.

1- محصول Product

P  اول به محصول یا خدمات فیزیکی اشاره دارد که قصد ارائه آن را دارید. برخی از بخش‌های محصول که باید در این بخش گنجانده شوند، عبارت‌اند از:

    نام برند
    محصولات یا خدمات مرتبط
    مشاغل
    بسته‌بندی
    کیفیت
    ضمانت

2- ارتقاء عملکردی Promotion

این بخش جنبه‌های مختلفی از نحوه برنامه‌ریزی برای بازاریابی محصول یا خدمات خود را پوشش می‌دهد. مناطقی که باید به آنها رسیدگی کنید عبارت‌اند از:

    تبلیغات
    بودجه بازاریابی
    استراتژی تبلیغاتی
    تبلیغات و روابط عمومی
    تیم فروش
    پیشبرد فروش

3- قیمت Price

این بخش به نحوه برنامه‌ریزی شما برای قیمت‌گذاری محصول یا خدمات، می‌پردازد. جنبه‌های قیمت‌گذاری که باید به آنها توجه کنید عبارت‌اند از:

    انعطاف‌پذیری قیمت
    استراتژی قیمت‌گذاری
    قیمت خرده‌فروشی
    قیمت فصلی (در صورت وجود)
    قیمت عمده (سایز)

4- مکان Place

این بخش که به‌عنوان توزیع نیز شناخته می‌شود، در مورد رساندن محصول یا خدمات شما به مشتری است. در اینجا مناطقی هستند که باید پوشش دهید:

    مراکز توزیع
    کانال‌های توزیع
    مدیریت موجودی
    لجستیک
    پردازش سفارش
    ارتباطات

6 نکته برای نوشتن یک استراتژی بازاریابی طرح کسب‌وکار

6 نکته برای نوشتن یک استراتژی بازاریابی طرح کسب‌وکار

هنگام نوشتن بخش استراتژی بازاریابی طرح کسب‌وکار خود، 6 مورد را در نظر داشته باشید، تا آن را تا حد امکان مؤثر و مرتبط کنید.

1. منحصربه‌فرد بودن خود را نشان دهید

اساس استراتژی بازاریابی شما باید پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد شما (USP) باشد. بیانیه‌ای که مشخص می‌کند چه چیزی شما را از همه افراد دیگر در بازار متمایز می‌کند.

این موضوع مستقیم وجه تمایز استراتژیک شما در مقابل رقبا را هدف می‌گیرد. طوری که رقبا نتوانند آن را کپی کنند.

یکی از بهترین کتاب‌ها برای آشنایی بهتر با داشتن مزیت رقابتی دست‌نیافتنی، کتاب هنر متفاوت بودن اثر یانگمی مون هست، که پیشنهاد می‌کنیم حتماً مطالعه کنید.

ابتدا USP خود را ایجاد کنید و سپس با وصل کردن آن به هر یک از 4P بر روی آن بسازید.

موضوع مشترک در هر بخش از استراتژی بازاریابی شما باید این باشد، که چگونه کسب‌وکار شما یک مشکل را حل می‌کند یا یک نیاز را بهتر از هر کس دیگری برآورده می‌کند.

2. مشتریان خود را بشناسید

اطلاعاتی از مشتریان که در استراتژی بازاریابی خود گنجانده‌اید، باید شامل تمام تحقیقاتی باشد که در تحلیل بازار خود انجام داده‌اید.

مطمئن شوید که ایده روشنی از مخاطب یا مشتریان ایده‌آل در اختیار دارید، چه چیزی را دوست دارند، به چه چیزی نیاز دارند و چه انتظاراتی دارند.

این باعث می‌شود استراتژی بازاریابی شما، دقیق‌تر و برای مخاطبان هدف شما قابل اجرا باشد.

مشتریان خود را بشناسید

3. انعطاف‌پذیر باشید

در حالی که چهار عنصر بازاریابی با محصولات فیزیکی به خوبی کار می‌کنند، ممکن است لازم باشد برای خدمات کمی انعطاف نشان دهید.

به‌عنوان مثال، برای بخش مکان، می‌توانید از وب‌سایت خود به‌جای مکان واقعی استفاده کنید.

وب‌سایت شما و همچنین هر رسانه اجتماعی که در آن شرکت می‌کنید، باید قسمتی از بخش تبلیغات شما باشد.

4. تحقیقات خود را انجام دهید

هنگام تعیین قیمت‌ها، باید داده‌های زیادی برای حمایت از تصمیم خود داشته باشید.

شامل گزارش‌های صنعت، عکس‌العمل‌های رقبا و مقایسه‌هایی که تحقیقات شما را توضیح می‌دهد و اینکه چگونه به این نتیجه رسیده‌اید که محصول یا خدمات خود را به‌درستی قیمت‌گذاری می‌کنید.

5. از تصاویر بصری استفاده کنید

مانند سایر بخش‌های طرح کسب‌وکارتان، استفاده از نمودارها، گزارشات و تصاویر برای نشان دادن حقایقتان می‌تواند جذب مخاطبانتان را آسان‌تر کند.

آیا یک برنامه‌ریزی مناسب، برای استفاده از فرآیند توزیع چهار مرحله‌ای دارید؟ از وسایل کمک بصری برای هدایت دید خود به اهداف شرکت استفاده کنید.

6. بودجه خود را به خاطر بسپارید

شما تحلیل مالی شرکت خود را در بخش دیگری از طرح کسب‌وکار خود بیان خواهید کرد، اما این اعداد را هنگام نوشتن استراتژی بازاریابی خود در نظر داشته باشید.

فرآیند بازاریابی شما ممکن است به‌خودی‌خود خوب به نظر برسد، اما تا زمانی که آن را مستقیماً به وضعیت مالی خود ربط ندهید، برای رسیدن به اهداف خود دچار مشکل خواهید شد.

بخش‌های اصلی برنامه بازاریابی طرح کسب وکار

بخش‌های اصلی برنامه بازاریابی

برنامه بازاریابی برای موفقیت کسب‌وکار شما بسیار مهم است. این یک گزارش دقیق از نحوه برنامه‌ریزی شما برای بازاریابی طرح کسب‌وکار خود در سال آینده و نتایجی است که می‌توانید از این تلاش‌ها انتظار داشته باشید.

برای بهترین نتیجه، برنامه را به‌طور منظم، حداقل یک بار در ماه مرور کنید، و موفقیت خود را در حین حرکت و دستیابی به اهداف دنبال کنید.

کتاب تکنیک‌های بازاریابی در ایران یک کتاب بسیار مؤثر با توجه به بازار ایران هست که پیشنهاد می‌کنیم حتماً در اجرای بازاریابی در طرح کسب‌وکار خودتان، نگاهی به این کتاب پرفروش داشته باشید.

خلاصه اجرایی

مقدمه یا خلاصه اجرایی، مروری کوتاه بر برنامه بازاریابی است. این اجازه می‌دهد تا خوانندگان به‌سرعت کل طرح را قبل از تفکر در جزئیات درک کنند.

خلاصه اجرایی بسیار مهم است. زیرا در نگاه اول سرمایه‌گذاران بالقوه و کارمندان شرکت ممکن است کل برنامه را نخوانند.

تحلیل موقعیت

تجزیه‌وتحلیل، می‌تواند وضعیت فعلی شرکت را نشان دهد. این شامل اطلاعاتی در مورد آنچه در شرکت اتفاق می‌افتد مانند عملکرد تجاری فعلی و جایگاه آن در بازار است.

همچنین باید در مورد آنچه در خارج از شرکت می‌گذرد و بر کسب‌وکار تأثیر می‌گذارد صحبت کنید.

تغییرات آتی در سطح بازار و اقتصاد کلان جامعه، که بر تجارت شما تأثیر می‌گذارد، باید موردبحث قرار گیرد و همچنین روندها یا فناوری‌های جدیدی که روش انجام تجارت را تغییر می‌دهد، باید تحلیل شوند.

بازار هدف

این بخش بازار هدف را برای درک نیروهای فرهنگی و اقتصادی در کار، تجزیه‌وتحلیل می‌کند.

شناخت کامل مشتری هدف از جمله اندازه بازار و جمعیت، انگیزه خریدار، انتظارات و روندهای بازاریابی بسیار مهم است.

تجزیه‌وتحلیل SWOT

تجزیه‌وتحلیل SWOT نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای یک شرکت را ارزیابی می‌کند.

این یک راه ساده برای ارزیابی وضعیت فعلی شرکت و منابع آن است.

شرکت‌های رقیب را در نظر بگیرید و در مورد فرصت‌هایی بحث کنید تا کسب‌وکار خود را بهتر از رقبا کنید.

اهداف و مقاصد بازاریابی

اهداف بازاریابی خود را مشخص کنید، پیشرفت‌ها و دستاوردهایی را که می‌خواهید به‌دست آورید فهرست کنید.

اهداف فردی را تعیین کنید که نشان‌دهنده مراحل دستیابی به اهداف کلی طرح کسب وکار است. هر چقدر که می‌توانید سعی کنید، اهداف را مشخص و دست‌یافتنی کنید.

به‌عنوان مثال، اگر هدف بازاریابی شما افزایش 20 درصدی فروش در سال جاری است، اهدافی را تعیین کنید که به شما در رسیدن به هدف کمک می‌کند. مانند شرکت در نمایشگاه‌های صنعتی یا افزودن سبد خرید به وب‌سایت شرکت.

بودجه بازاریابی

بودجه بازاریابی و پیش‌بینی مالی هزینه‌های مورد انتظار اجرای طرح بازاریابی کسب‌وکار را فهرست می‌کند و نتیجه تلاش‌های بازاریابی را پیش‌بینی می‌کند.

گنجاندن تجزیه‌وتحلیل نقطه سربه‌سر، برای درک مفاهیم یک استراتژی بازاریابی مفید است.

در سایت کتابدان ما مطالب زیادی در مورد بازاریابی و کسب‌وکار و چگونگی فروش موفق، منتشر کرده‌ایم.

شما می‌توانید با کمک این مطالب، نگاه بازتری نسبت به تجارت خود کسب کنید.

 

نظر خود را بنویسید...