مزیت ارتقاء مسئولیت مشارکت اجتماعی در سازمان
159
۱ سال پیش
0

مزیت ارتقاء مسئولیت مشارکت اجتماعی در سازمان

چگونه می‌توانید مسئولیت مشارکت اجتماعی را در محل کار ارتقاء دهید؟

ابتدا باید تعریف مسئولیت اجتماعی شرکت بدانید و همچنین تفاوت آن با ESG را درک کنید.

مسئولیت مشارکت اجتماعی شرکت به تعهدات یک سازمان برای بهبود جامعه، محیط زیست و ارتقای برابری و عدالت اشاره دارد. در حالی که با ESG محیطی، اجتماعی و عدالت همپوشانی زیادی دارد، اما آنها دارای تفاوت اساسی هستند.

مسئولیت مشارکت اجتماعی به نتایج تلاش‌های اجتماعی و پایداری اشاره دارد که توسط ذینفعان اندازه‌گیری می‌شود، از سوی دیگر ESG به چارچوب کلی یک شرکت از اقدامات مسئولیت اجتماعی اشاره دارد.

مسئولیت مشارکت اجتماعی چگونه بر شرکت تأثیر می‌گذارد؟

بدیهی است که یک جامعه مرفه‌تر، عادلانه‌تر، پایدارتر و سبزتر به نفع هر فردی است. البته این نوع جامعه شامل هر یک از کارکنان آن می‌شود. اما اتخاذ یک رویکرد مسئولیت مشارکت اجتماعی که به خوبی برنامه ریزی شده و به وضوح اجرا شده، به نفع شرکت است.

برای مثال، مطالعه‌ای که توسط Simon, Kucher & Partners در سال 2021 انجام شد، نشان داد که 85 درصد از مردم در سراسر جهان تصمیمات خرید خود را به سمت برندهایی با مدل‌های مسئولیت‌پذیر اجتماعی و پایدار تغییر داده‌اند.

به همین ترتیب، مطالعات متعددی مانند موارد ذکر شده در "تحقیق در مورد تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر قصد خرید مصرف کنندگان" (2021) نشان می‌دهد که یک چارچوب قابل مشاهده مسئولیت مشارکت اجتماعی درک مصرف کننده از شرکت و محصولات آن را بهبود می‌بخشد.

چگونه مسئولیت مشارکت اجتماعی را در شرکت ارتقاء دهیم؟

همانطور که مسئولیت مشارکت اجتماعی ادراک مصرف کننده را بهبود می‌بخشد، ادراکات را در رتبه‌های شرکت شما نیز بهبود خواهد بخشید. این امر می‌تواند روحیه، هویت شرکتی و تعهد را تقویت کند و گردش مالی را کاهش دهد.

یعنی شما وفاداری شرکت را با همان نتیجه افزایش وفاداری به برند مشتری افزایش می‌دهید. بیایید به چند روش ساده، تأثیر بالا و مقرون به صرفه افزایش مسئولیت اجتماعی در محل کار را بررسی کنیم.

  1.  ارتقاء تنوع و شمول در محل کار فراتر از فرآیند استخدام.

خیلی اوقات، طرح‌های تنوع و شمول در استخدام شروع می‌شود، اما پس از فرآیند پذیرش پایان می‌یابد. ماژول‌ها یا سمینارهای آزار و اذیت سالانه یا ماهانه ممکن است به شما کمک کند، اما شما نیز می‌توانید تأثیر روزانه داشته باشید. برای مثال:

اطمینان حاصل کنید که همه مناطق از جمله مکان‌های ذخیره سازی در دسترس هستند

برای تعطیلات مذهبی و دیگر تعطیلات که به طور سنتی رعایت نمی‌شود، مرخصی بدهید

تقویت و اندازه گیری سیاست‌های ضد تبعیض داشته باشید

ایجاد نمازخانه و فضاهای آرام بر اساس نیازهای مذهبی یا حسی را در نظر بگیرید

در بخش دیجیتال، مطمئن شوید که متخصصان فناوری اطلاعات شما برای کمک به مشکلات دسترسی به رایانه در دسترس هستند.

به طور مشابه، اطمینان حاصل کنید که ارتباطات داخلی مانند ایمیل‌ها، فایل‌های PDF و سایر رسانه‌ها از استانداردهای ADA/Accessibility یکسانی برخوردارند که رسانه‌های مورد نظر مصرف‌کننده شما هستند.

البته، اطمینان حاصل کنید که منابع انسانی همچنان در کمک به کارکنان و به روز نگه داشتن ابتکارات گنجاندن مشارکت دارند.

  1.  کارکنان را در طرح‌های مسئولیت مشارکت اجتماعی مشارکت دهید.

در حالی که اهداف مسئولیت مشارکت اجتماعی گسترده‌تر ممکن است شامل سیاست‌های استخدام مترقی، کار با تأمین‌کنندگانی که به همان اندازه متعهد به پایداری و کاهش انرژی هستند، پنجره‌های سبزتر و تهویه مطبوع باشد، این‌ها ابتکاراتی نیستند که اکثر کارکنان بتوانند در آن شرکت کنند.

برای اطمینان از خرید بهینه، در مورد ابتکارات محلی فکر کنید- که از داخل دفاتر خود شروع می‌شود- جایی که همکاران در تیم‌ها می‌توانند وارد شوند.

به عنوان مثال، یک صندوق مشارکت داوطلبانه برای کمک به همکاران و خانواده‌های آنها با هزینه‌های پزشکی غیرمنتظره ایجاد کنید. آن‌ها را در امور خیریه مانند غذا و لباس مشارکت دهید.

فرصت‌هایی را برای کارشناسان خود در زمینه‌های مختلف فراهم کنید تا از مدارسی که به جوامعی که منابع کافی ندارند برای ارائه یا نمایشگاه‌های آموزشی بازدید کنند.

درست مانند شرکت شما به عنوان یک کل، متوجه خواهید شد که برخی از کارکنان در سازمان برتری دارند در حالی که برخی دیگر از استخدام یا ارتباطات لذت می‌برند. هرکسی برای مشارکت به روش خود در مسئولیت اجتماعی محلی احساس بهتری خواهد داشت.

  1.  مأموریت و ارزش‌های سبز خود را با مدل محل کار خود هماهنگ کنید.

حتی زمانی که یک شرکت، خود را متعهد به زندگی سبزتر و پایدارتر می‌کند یا به جوامعی که منابع کمتری دارند خدمت می‌کند، همان ارزش‌های مأموریتی اغلب در روز به طور ناچیز ارائه می‌شوند.

در بهترین حالت ممکن است ریاکارانه به نظر برسد. در بدترین حالت، می‌تواند به عنوان یک ترفند در نظر گرفته شود. مسئولیت مشارکت اجتماعی می‌تواند از بالا به پایین باشد، اما باید حالت عکس آن را نیز در نظر بگیرید.

بطری‌های پلاستیکی و بشقاب‌های کاغذی را با ظروف مقرون به صرفه و کارد و چنگال‌های ماندگار جایگزین کنید. آشپزخانه ندارید؟ استفاده از لیوان‌های فولادی یا آلومینیومی بادوام را تهیه و از آنها حمایت کنید.

سیستم‌های روشنایی با تکنولوژی تشخیص حرکت برای صرفه جویی در انرژی در اتاق‌های خالی از سکنه نصب کنید و سیستم تهویه مطبوع خود را بر اساس فصل کنترل نمایید.

من در بسیاری از دفاتر کار کرده‌ام که در زمستان بسیار گرم بودند، مجبور بودم پیراهن آستین کوتاه بپوشم و در تابستان آنقدر سرد بودند که به یک ژاکت نیاز داشتم.

به طور کلی، اطمینان حاصل کنید که دفاتر شما با همان استانداردهای اجتماعی و زیست محیطی که به عنوان یک شرکت از آن حمایت می‌کنید و برای جامعه می‌خواهید، یکسان یا بهتر عمل می‌کنند.

  1. حتی در مهمانی‌های شرکتی و هدیه دادن نیز تفاوت ایجاد کنید.

مهمانی‌های تعطیلات و سایر رویدادها در محل کار رایج است. می‌توانید آرام شوید و با افرادی از بخش‌هایی ملاقات کنید که معمولاً در یک روز کاری معمولی آنها را نمی‌بینید. برای سفارش غذا به خواسته‌های مذهبی و اخلاقی رژیم غذایی توجه کنید.

گزینه‌های غذای گیاهی، بدون لاکتوز و گلوتن را در دسترس قرار دهید و گزینه‌های متنوع قومی را نیز در نظر داشته باشید. در صورت امکان، گزینه‌ها را با هم ترکیب کنید تا غذاهای سالم از تولیدکنندگان صنعتی و تولیدکنندگان محلی، پایدار و با منابع کم داشته باشید.

نه تنها کارمندان از آن قدردانی می‌کنند، بلکه این انتخاب‌های ساده نشان می‌دهد که تعهد شما به CSR فراتر از سطح است و در هر اقدامی که انجام می‌دهید ریشه عمیقی دارد.

به طور مشابه، تعهد خود را به مسئولیت اجتماعی در هدایای شرکتی که برای این جشن‌ها و رویدادها انتخاب می‌کنید نشان دهید. شرکت‌های جعبه‌های هدیه مانند Packed with Purpose که متعلق به زنان هستند، در جعبه‌های هدیه شرکتی که از شرکت‌های دسته‌ای کوچک تهیه شده‌اند، تخصص دارند و مانند شما به تأثیرات مثبت اجتماعی و زیست‌محیطی اختصاص دارند.

  1. با مثال رهبری کنید.

به عنوان یک مدیر یا رهبر شرکت، شما با الگوبرداری از تیم‌های خود به روش‌هایی الهام می‌گیرید که حتی ممکن است ندانید. حتی در این میان کارمندانی که ممکن است «خارج از هیئت مدیره» یا مقاوم به نظر برسند، شما را زیر نظر دارند.

شما در هر مرحله به آنها انگیزه و الهام می‌دهید و در نتیجه نظرات و ارزش‌های آنها را تغییر می‌دهید. با چنین نفوذ و اقتداری، باید ابتکارات مسئولیت مشارکت اجتماعی را به عنوان نمونه رهبری کنید.

با مخزن گاز در ادارات حاضر نشوید. به باشگاه‌های محرومی نپیوندید که بیشتر به دنبال موقعیت هستند تا مزایای اجتماعی. آستین‌ها را بالا بزنید و در جمع آوری کمک مالی بعدی غذا سرو کنید.

در سخنرانی بعدی خود، به جای یک بطری پلاستیکی، از یک لیوان یا لیوان مارک شرکتی بنوشید. به برند خود تبدیل شوید، از جمله پیام مسئولیت مشارکت اجتماعی که قصد ارسال آن را دارید.

کارکنان شما نه تنها شما را معتبرتر می‌بینند، بلکه اعتماد ایجاد می‌کنند. آن‌ها همچنین احساس وظیفه خواهند کرد که به الگوی شما عمل کنند. هر چقدر هم که این حرکات کوچک به نظر برسند، در سراسر شرکت و به زودی فراتر از آن می‌رسند. 

برای خواندن مقالات بیشتر به وبلاگ کتابدان مراجعه فرمایید.

نظر خود را بنویسید...