اهمیت بازاریابی چریکی در کسب وکارهای کوچک
195
۲ سال پیش
0

اهمیت بازاریابی چریکی در کسب وکارهای کوچک

چرا کسب و کارهای کوچک باید از بازاریابی چریکی استفاده کنند؟ این مدل، نوعی تبلیغات است که بسیاری از شرکت‌ها شروع به استفاده از آن کرده‌اند، زیرا ایده‌ها می‌توانند با هزینه کم بسیار ساده باشند، اما در جذب مشتریان بیشتر بسیار مؤثر باشند.

یکی از اشتباهات کسب و کارهای کوچک، این هست که نمی‌دانند چه برنامه‌هایی برای بازاریابی خود داشته باشند.

چگونه آنها را انجام دهند و از چه موارد موفقی الگو بگیرند. یکی از بهترین مدل‌های بازاریابی، همین بازاریابی چریکی هست که در این مطلب الگوها و مدل‌های مطمئنی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

بازاریابی چریکی دقیقاً چیست؟

بازاریابی چریکی به معنای غافلگیر کردن افراد، شکستن تمرکز آنها و وادار کردن آنها به واکنش غیرمنتظره و احساسی است.

بازاریابی چریکی در ابتدا قصد داشت تا یک تاکتیک جدید برای کسب‌وکارهای کوچک ایجاد کند تا همگام با بازیگران بزرگ باشند.

از آن زمان، سازمان‌هایی مانند نستله، بی‌ام‌و و یونیلور، آموخته‌اند که از مزایای یک کمپین بازاریابی چریکی به خوبی توسعه‌یافته قدردانی کنند.

بازاریابی چریکی یک استراتژی تبلیغاتی است که بر تاکتیک‌های بازاریابی غیرمتعارف و کم‌هزینه تمرکز دارد که نتایج را به حداکثر می‌رساند.

هدف ایجاد یک راه حل خیالی و احساسی برای نحوه نمایش شرکت است.

بازاریابی چریکی باید مصرف‌کنندگان را شگفت‌زده کند، تأثیری فراموش‌نشدنی ایجاد کند و سروصدای اجتماعی زیادی ایجاد کند.

ارسال پیام‌های خلاقانه

اهمیت بازاریابی چریکی نه تنها در زیبایی و جذابیت طراحی، بلکه در مفهوم پشت ایده نهفته است.

پیامی که به مردم منتقل می‌شود باید روشن و مؤثر باشد.

اگر مصرف‌کننده پیام را در مدت‌زمان کوتاهی درک نکند، مفهوم باید دوباره ارزیابی شود.

یک ایده خوب نباید گران باشد. به‌عنوان طراح، ما باید راه‌هایی برای ایجاد چیزی تأثیرگذار تصویری و بصری، بدون نیاز به بودجه زیاد پیدا کنیم.

بنابراین اگر شرکت شما راه حلی نوآورانه دارد، می‌تواند یک راه سرگرم‌کننده احساسی و درگیرکننده برای تعامل با جامعه و برند شما باشد.

در تصویر زیر شما یک عکس را مشاهده می‌کنید که بخش غمگین و احساسی مغر را درگیر می‌کند. شاید تا به الان فکر می‌کردید که بازاریابی چریکی فقط بر روی احساسات مثبت تمرکز دارد.

در حالی که اکثر تبلیغات چریکی که خواهیم دید شوخ و طنز هستند، برخی می‌توانند با موضوع جدی‌تری مخاطب را لمس کنند.

بازاریابی چریکی

 

 پول بیشتری در جیب خود نگه دارید

بسیاری از شرکت‌ها مبالغ قابل‌توجهی را صرف بازاریابی تبلیغاتی، پست مستقیم، تبلیغات تجاری و انواع دیگر بازاریابی می‌کنند.

بازاریابی چریکی می‌تواند موثرتر از روش‌های بازاریابی پرهزینه باشد. بسته به موقعیت مکانی، می‌توانید طیف وسیعی از افراد یا بازار هدف خاصی را جذب کنید.

به‌عنوان مثال، در تصویر زیر یک برند خاص، کودکان خردسال و والدین آنها را هدف قرار می‌دهد. آنها از کودکان می‌خواهند که دندان‌های خود را با محصولات خود مسواک بزنند، زیرا از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کنند.

والدین همچنین با تأثیرات مواد غذایی شیرین بر دندان‌های فرزندان خود آشنا می‌شوند.

بازاریابی چریکی کسب وکار کوچک

 

 تبلیغ خود را فراموش‌نشدنی کنید

بازاریابی چریکی می‌تواند به برند شما کمک کند تا خاطره‌انگیزتر و به یادماندنی‌تر شود.

تبلیغات چریکی وحشتناک و کاملاً جذب‌کننده شناخته شده است، بنابراین اکثر افرادی که با این تبلیغات روبرو می‌شوند، احتمالاً برند را به خاطر می‌آورند و با ماهیت آن آشنا می‌شوند.

درک فرهنگ بازار هدف، می‌تواند به شما کمک کند تا ایده‌های خود را برای تبلیغات چریکی محدود کنید.

داشتن خلاقیت در تبلیغات برای انواع مدل‌های مختلف تبلیغات، بسیار مهم است که  پیشنهاد می‌شود حتماً " کتاب مبانی خلاقیت در تبلیغات " را مطالعه کنید.

به‌عنوان مثال، در تصویر زیر یک برند آمریکایی، تبلیغات چریکی را در وسط خیابان‌های شهر و پر از مردم محلی و توریست قرار می‌دهد. این یک تصویر عالی و برای تعامل مردم با برند است.

تبلیغات بازاریابی چریکی

 

این می‌تواند برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ مفید باشد، تا توجه کامل مخاطب را به برند خاص خود جلب کند.

راهی برای خارج کردن محصول از حالت طبیعی آن است. بیرون آوردن آن از قفسه فروشگاه می‌تواند به مصرف‌کنندگان کمک کند که فقط بر روی یک برند تمرکز کنند و نه رقبای آن، و وفاداری به برند را ایجاد کند.

چه تجارتی بهترین استفاده از بازاریابی چریکی را می‌برد؟

بازاریابی چریکی برای شرکت‌هایی که محصولات و خدمات می‌فروشند، به خوبی کار می‌کند.

بازاریابی چریکی لزوماً به این معنا نیست که شرکت شما باید محصولی را بفروشد.

همچنین می‌تواند برای شرکتی که خدمات نامشهود و غیرقابل لمس ارائه می‌دهد، به خوبی کار کند.

در اینجا یک مطب دندانپزشکی مشخص است که با نشان دادن لثه‌ها و دندان‌های ساخته‌شده از کاغذ برش خورده، از بازاریابی چریکی بسیار ارزان استفاده کرده است.

هنگامی که مردم در کنار آنها راه می‌روند، می‌توانند با برداشتن هر "دندان"، شماره تلفن و آدرس دندانپزشکی را در ببینند و در کیف خود قرار دهند و زمانی که نیاز به تعمیر و بهبود دندان خود داشتند، از آن کارت ویزیت چریکی کمک بگیرند.

بهترین استفاده از بازاریابی چریکی

 

5 قانون مهم بازاریابی چریکی

 در دنیایی که مردم نسبت به تبلیغات به معنای سنتی کلمه کاملاً بی‌احساس شده‌اند، تلاش برای نفوذ در آگاهی مردم یک کار غیرممکن است.

تبلیغ‌کنندگان باهوش متوجه شدند که راه مبارزه با این بی‌تفاوتی، رساندن پیام‌شان به مکان‌هایی است که مردم انتظار پیدا کردن آن‌ها را ندارند و نادیده گرفتن آن را غیرممکن می‌سازد. این عمل به بازاریابی "چریکی" معروف شد.

در اینجا قصد داریم برخی از نمونه‌های موردعلاقه از کمپین‌های بازاریابی چریکی را برای شما نشان دهیم، تا از آنها الگو بگیرید.

اگر فکر می‌کردید که عکس اول زنی را نشان می‌دهد که جعبه نوشابه در دست دارد، در کمپین موفق چریکی گرفتار شده‌اید!

قانون مهم بازاریابی چریکی

 

 این باید باعث لبخند شما شود. به نظر می‌رسد صدها نفر از یک مینی کوپر خارج می‌شوند، در حالی که در واقع یک خروجی مترو است. این حرکت را شرکت بی ام و انجام داده است.

استراتژی بازاریابی چریکی کسب وکار کوچک

 

یک شرکت تولیدکننده جاروبرقی به بد بودن محصولاتش در جمع نکردن بالون افتخار می‌کند.

بازاریابی چریکی کسب وکار کوچک

 

 یک برند رستورانی هم از گذرگاه‌های عابر پیاده برای تبلیغ خود به خوبی استفاده کرده است.

بهترین الگوهای بازاریابی چریکی کسب وکار کوچک

 

 همان‌طور که می‌بینید، کمپین‌های بازاریابی چریکی شامل موارد رایگان می‌شود، بنابراین مردم با بررسی دقیق‌تر متوجه می‌شوند که در حال تبلیغ هستند، اما امیدواریم بازدهی از نظر سرگرمی به این معنی باشد که برایشان مهم نیست.

نکته کلیدی این است که چیزی غیرمنتظره و هیجان‌انگیز به تبلیغات سطح شهرتان اضافه کنید، نه اینکه آن را با یک پیام تبلیغاتی شرکتی خسته‌کننده مصرف کنید.

در اینجا 5 قانون طلایی وجود دارد که باید هنگام ایجاد کمپین بازاریابی چریکی خود در نظر داشته باشید:

1. تعیین اهداف خود را فراموش نکنید

اگرچه بازاریابی پارتیزانی تماماً در مورد خلاقیت و عنصر غافلگیری است، اما هنوز باید به طور دقیق برنامه‌ریزی شود. شما هنوز باید بدانید که چه کاری انجام دهید، کجا آن را انجام دهید و از آن چه می‌خواهید.

2. مخاطبان خود را بشناسید

بازاریابی چریکی به دلیل تحریک‌آمیز بودن، بسیار مؤثر است. به همین دلیل است که می‌تواند محدودیت‌های "شرکتی" تبلیغات سنتی را دور بزند.

با این حال، شما همچنین باید به‌دقت در مورد حس شوخ‌طبعی مخاطبان خود فکر کنید، نکته مهم اینجاست که باید حس به یادماندنی بدهید، نه حس بدی از برند خود قرار دهید که دیگران را رنجیده کند.

این یک اشتباه استراتژی بازاریابی در کسب‌وکار هست که بخواهید به هر شکلی که بشود، افرادی را جذب کسب‌وکار کوچک خود کنید.

3. تحریک‌آمیز یا توهین‌آمیز؟

این قانون ادامه قانون شماره 2 است. برانگیختن احساسات مثبت چیزی است که هر تبلیغ کننده‌ای می‌خواهد، اما در مورد بازاریابی چریکی، لازم نیست فقط روی شوخ‌طبعی تمرکز کنید.

جذب احساسات دوستانه افراد می‌تواند به همان اندازه مؤثر باشد.

با این حال، باید در نظر داشته باشید که مرز بسیار باریکی بین احساسی بودن و بی‌ادبی وجود دارد. این نمونه خوبی از کمپینی است که توانسته به خوبی از خط عبور کند:

4. مختصر باشید

یک کمپین چریکی باید از ناکجاآباد ظاهر شود و سپس به همان سرعت ناپدید شود. ماهیت مرموز و موقتی این مدل بازاریابی، به‌قدرت آن و تأثیرگذاری آن می‌افزاید.

5. تحقیقات خود را انجام دهید

درگیر هیچ مشکل غیرمنتظره‌ای نشوید:

    مجوزها: شما صاحب شهر خودتان نیستید. باید با مقامات مسئول  شهرتان ارتباط بگیرید و مطمئن شوید که تمام مجوزهای مورد نیاز را دارید.
    قانون: قانون را بشناسید و از آن پیروی کنید. قوانین احمقانه‌ای وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. به‌عنوان مثال، در سوئیس شما مجاز به رقصیدن در تعطیلات رسمی نیستید. اینها تنها بخشی از میلیون‌ها قانون غیرمنطقی است که ممکن است شما را محدود کرده و مانع کار شما شود.
    اعتراضات: بررسی کنید که کمپین شما برای حیوانات و محیط‌زیست مناسب است.

اگر این موارد را رعایت کنید، همه افراد از یک غافلگیری کوچک، یک اتفاق جذاب یا دلیلی برای لبخند زدن در زندگی روزمره خود لذت می‌برند.

بازاریابی پارتیزانی می‌تواند فعالیت‌های معمولی و پیش پا افتاده، مانند تماشای افرادی که از ایستگاه مترو خارج می‌شوند، به رویدادهای سرگرمی تبدیل کند. تبلیغات می‌تواند برای همه سرگرم‌کننده باشد.

 

نظر خود را بنویسید...