چگونه در زندگی شاد باشیم (قسمت اول)
151
۱ سال پیش
0

چگونه در زندگی شاد باشیم (قسمت اول)

همه به دنبال یک زندگی شاد هستند. چه متوجه شده باشیم چه نشده باشیم، انسان‌ها به دنبال شاد بودن هستند. انتخاب‌های ما، احساسات و تصمیم‌های ما را هدایت می‌کنند.

اما چه چیزی باعث می‌شود در زندگی شاد باشیم؟

پاسخ برای همه متفاوت است، اما برخی از موضوعات مشترک برای همه کاربرد دارند. من می‌خواهم به شما کمک کنم یاد بگیرید چگونه زندگی شادتری برای خود بسازید.

  • به دنبال یک زندگی معنادار باشید

نسخه زندگی شاد برای همه منحصر به فرد است. برخی از مردم زمانی که به دیگران خدمت می‌کنند، شادترین هستند، در حالی که برخی دیگر از پیگیری علایق خود لذت زیادی می‌برند. برای بسیاری از ما، ترکیبی از این دو چیزی است که ما را خوشحال می‌کند.

در حقیقت، خوشبختی شما به انجام کاری که برای شما معنادار است بستگی دارد. برای اینکه شادترین باشید، باید در زندگی معنا و ارزش پیدا کنید.

شخصاً چه چیزی برای شما معنی دارد؟ چه چیزهایی برای شما اهمیت دارد و باعث رضایت شما می‌شود؟

این‌ها چیزهایی هستند که برای داشتن یک زندگی شاد باید روی آنها تمرکز کنید. افراد، مکان‌ها، اشیا و احساساتی که زندگی معنادار شما را ایجاد می‌کنند، با رفاه ذهنی شما همسو هستند، و به نحوه ارزیابی شما از زندگی اشاره دارند.

 مردم معمولاً بر اساس میزان آرامش درونی که از آن لذت می‌برند، ارزیابی می‌کنند که در هر زمان چقدر خوب کار می‌کنند و خوشحال هستند. همه ما برای آرامش ذهنی تلاش می‌کنیم، حتی بدون اینکه آگاهانه بدانیم در حال انجام آن هستیم.

فهرست موارد زیر به شادی کلی بیشتر افراد کمک می‌کند. همانطور که در مورد هر یک می‌خوانید، به این فکر کنید که کدام یک زندگی معنی دارتری برای شما ایجاد می‌کند و به شما شادی و فراوانی بیشتری می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: هنر ظریف رهایی از دغدغه

  • مراقب خودتان باشید

سلامت جسمی و روانی شما برای یک زندگی شاد حیاتی است. وقتی ذهنتان راحت است و بدنتان در سلامتی خوب است، نه تنها احساس بهتری دارید، بلکه فرصت‌های بیشتری برای دنبال کردن چیزهایی دارید که برای شما شادی، موفقیت و رفاه کلی به ارمغان می‌آورد.

هر روز فعال بمانید. ورزش باعث ترشح اندورفین در بدن شما می‌شود که شما را با آرام‌تر، شاداب‌تر و شادتر نگه می‌دارد. آن‌ها هورمون‌های "احساس خوب" نامیده می‌شوند و تنها کاری که برای ترشح آنها باید انجام دهید ورزش کردن است.

پیاده‌روی صبحگاهی، دویدن بعدازظهر، پیاده‌روی آخر هفته، کلاس یوگا، باغبانی، ورزش‌های تفریحی و دوچرخه‌سواری تنها چند نمونه از فعالیتهایی هستند که به کمک آنها می‌توانید فعالیت را به برنامه خود اضافه کنید.

برای جلوگیری از احساس تنبلی و کاهش خطر ابتلا به شرایطی که تحرک و سلامتی شما را محدود می‌کند، از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید.

با پر کردن ذهن خود از نظرات مثبت، پرهیز از شکایت و پرورش احساسات مثبت، از سلامت روان خود مراقبت کنید.

  • به دیگران خدمت کنید

تعهد به چیزی بزرگتر و مهمتر از خودتان یک جزء کلیدی برای یک زندگی شاد است. برای اینکه واقعاً خوشحال باشید، باید احساس کنید که زندگی شما چیزی را نشان می‌دهد و به نحوی کمک ارزشمندی به دنیا می‌کنید.

ذهنیت ایثار به جای خودخواهی ایجاد کنید. وقتی به دیگران خدمت می‌کنید، به شادی کلی آنها کمک می‌کنید، که می‌تواند شما را نیز خوشحال کند.

وقتی به شخص دیگری کمک می‌کنید، اغلب مشکلات یا نگرانی‌های خود را برای لحظه‌ای فراموش می‌کنید و حتی ممکن است متوجه شوید که باید بیشتر از آنچه فکر می‌کردید شکرگزار باشید.

گزینه‌های خدمت بی‌پایان هستند. به عنوان مثال، شما می‌توانید شادی را به سادگی با لبخند زدن به کسی گسترش دهید. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که لبخند زدن به مردم کمک می‌کند تا زندگی طولانی‌تر، شادتر و بهتری برای دیگران داشته باشند.

در اینجا چند ایده بیشتر در مورد نحوه خدمت به دیگران و افزایش شادی خود آورده شده است:

  1. با حوصله گوش کنید
  2. برای یکی از اعضای خانواده یک کار سخت انجام دهید
  3. با یک غریبه در صف فروشگاه مواد غذایی صحبت کنید
  4. در یک مؤسسه خیریه محلی داوطلب شوید
  5. صمیمانه از دیگران تعریف کنید
  6. هنگام مکالمه رو در رو، تلفن خود را کنار بگذارید
  7. چمن همسایه را قیچی کنید، برف را بیل بزنید، یا برگ‌ها را چنگک بزنید
  8. خون اهدا کنید
  9. مثبت اندیشی را گسترش دهید
  • روی اهداف خود تمرکز کنید

داشتن یک هدف با حس روشن، خوشبختی می‌آورد. زمانی می‌توانید به زندگی شادتری دست یابید که قدم به قدم به سمت چیزی که واقعاً برای شما مهم است تلاش کنید.

یافتن شادی همراه با داشتن هدف در زندگی است. رضایت شخصی احساسی است که شما در حال تبدیل شدن به هر چیزی هستید که به سمت آن حرکت می‌کنید. این تحقق پتانسیل کامل شما به عنوان یک انسان است.

تعیین و تلاش برای رسیدن به اهداف معنی دار نیز به شما امید به آینده‌ای بهتر می‌دهد. همانطور که چک لیستی از کارهای روزانه ایجاد می‌کنید که شما را به دستیابی به اهدافتان نزدیک‌تر می‌کند، برای غلبه بر چالش‌هایی که بر سر راهتان قرار می‌گیرند مجهزتر می‌شوید.

  • با افراد مثبت تعامل کنید

ارتباطات اجتماعی مثبت به زندگی شاد کمک می‌کند. حتی اگر خود را فردی درونگرا می‌دانید، ایجاد یک حلقه درونی از افراد مثبت، سطح احساسات مثبت و رفاه کلی شما را افزایش می‌دهد.

افراد شاد زندگی شما چه کسانی هستند؟

زمان بیشتری را با آنها بگذرانید. به چیزهایی که می گویند و چگونه وقت خود را سپری می‌کنند توجه کنید. چه چیزی را از زندگی خود حذف می‌کنند و چه چیزی را در اولویت قرار می‌دهند؟ الگوبرداری از افراد شاد می‌تواند منجر به شادتر شدن شما شود.

زندگی خود را با گوش دادن به پادکست‌های نشاط آور، تماشای وبلاگ‌های الهام بخش، یا پیوستن به یک باشگاه کتاب‌خوانی که مطالب مثبت می‌خواند، و تشویق مردم تکمیل کنید. همکاران، همسایه‌ها، همکلاسی‌ها، اعضای خانواده و دیگرانی را که در زندگی خود متفکران مثبت هستند، شناسایی کنید.

به سمت این افراد جذب شوید، و خواهید دید که مثبت‌تر فکر می‌کنید و همچنین احساس شادی بیشتری خواهید کرد.

ایجاد روابط معنادار

تعداد دوستانی که دارید اهمیت کمتری نسبت به کیفیت دوستی‌های دارد. به دنبال دوستانی باشید که از شما حمایت می‌کنند و تأثیر مثبتی روی شما دارند– کسانی که به شما کمک می‌کنند تا بهترین خود را نشان دهید.

با پیوستن به گروه‌ها یا باشگاه‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید و با شرکت در فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید، به دنبال دوستان همفکر باشید. به احتمال زیاد، یک یا دو نفر را خواهید یافت که با آنها ارتباط برقرار می‌کنید، می‌خواهید با آنها وقت بگذرانید و می‌توانید با آنها روابط معناداری برقرار کنید.

  • قدر اطرافیان خود را بدانید

زیبایی اطراف خود را در چیزهای ساده روزمره بیابید. این زیبایی می‌تواند از یک دقیقه وقت گذاشتن برای لذت بردن از غروب خورشید تا سپاسگزاری از داشتن خانه‌ای راحت برای زندگی متغیر باشد.

قدردانی از محیط اطرافتان صرفاً به معنای سپاسگزاری برای همه چیز در محیطتان است. یک لحظه مکث کنید. با سرعت کمتری راه بروید و آنچه را که در اطرافتان است مشاهده کنید. به رنگ‌ها، بوها، بافت‌ها، صداها، سکوت‌ها، چهره‌ها، نور، حرکت و اشکال توجه کنید.

هر روز زمانی را برای فکر کردن به روال خود اضافه کنید. مدیتیشن، اندیشیدن، یا فقط نشستن می‌تواند تفکر شما را آرام کند و به شما کمک کند تا از دنیای پرهیاهویی که اغلب در آن زندگی می‌کنیم بیرون بروید و از تنهایی و استراحت لذت ببرید.

تغییر محیط اطرافتان می‌تواند شما را به قدردانی از آنچه دارید سوق دهد. به یک کشور خارجی سفر کنید یا در مورد آن بیاموزید یا حتی در مورد زندگی‌تان مانند یک استان بیشتر بدانید.

بیرون آمدن از محیط عادی خود برای کاوش در محیطی متفاوت می‌تواند به شما درک بهتری از جنبه‌های زندگی‌تان بدهد که شما را خوشحال می‌کند. یا اینکه چه چیزهایی را می‌توانید از زندگی خود اضافه یا کم کنید تا حتی شادتر شوید.

  • ایجاد یک بهشت در خانه

خانه باید جایی باشد که بتوانید از شلوغی، هرج و مرج و کشمکش‌های دنیا عقب نشینی کنید تا آرامش، تنهایی، امنیت و آسایش پیدا کنید. با این حال، همیشه به طور طبیعی به آن دست نمی‌یابید و باید تلاش مستمر داشته باشید.

سعی کنید مشاجرات و سایر عواملی را که در خانه باعث کاهش زندگی شاد می‌شوند، به حداقل برسانید. گوش دادن و صحبت کردن با احترام را انتخاب کنید. اگر به کمک نیاز دارید، با کارشناسان روابط آنلاین یا در جامعه خود تماس بگیرید، یا درباره روانشناسی مثبت و ایجاد رابطه بیشتر بدانید.

سرمایه گذاری کنید تا خانه خود را به مکانی تبدیل کنید که واقعاً می‌خواهید باشید. جایی که شما زندگی می‌کنید می‌تواند ساده باشد، اما اگر خانه، صمیمی و راحت باشد، کمک زیادی به شادی شما خواهد کرد.

به دیوارها یک لایه رنگ تازه در رنگ‌ها یا رنگ‌های خنثی بدهید که باعث لبخند زدن شما می‌شود. عکس‌ها یا آثار هنری را به دیوارها آویزان کنید که خاطرات فوق‌العاده‌ای را به شما یادآوری می‌کنند یا به محیط اطرافتان شادی می‌بخشند.

حتی نظافت نیز جزء یک زندگی شاد است. وقتی خانه شما تمیز، مرتب و عاری از حواس‌پرتی‌های غیرضروری است، معمولاً ذهن شما کمتر به هم ریخته می‌شود و می‌توانید در خانه‌تان آرامش داشته باشید و احساس شادی کنید.

  • بیرون در طبیعت

کارشناسان شواهد بیشتری از فواید طبیعت برای سلامت روان، سلامت جسمی و شادی پیدا می‌کنند. در یک مطالعه، محققان دریافتند که گذراندن 30 دقیقه در هفته در فضای سبز می‌تواند افسردگی را تا 7 درصد و شیوع فشار خون بالا را تا 9 درصد کاهش دهد.

مطالعه دیگری نشان داد که پیاده روی در یک محیط طبیعی می‌تواند حافظه شما را 20 درصد بیشتر از پیاده روی در شهر بهبود بخشد.

بودن در فضای باز، یا در اطراف گیاهان و حیوانات، به بازیابی سلامت روان شما کمک می‌کند و حتی می‌تواند به شما کمک کند تا از نظر جسمی سریعتر بهبود پیدا کنید.

نور طبیعی، هوای تازه و انرژی مثبتی که از موجودات زنده دریافت می‌کنید می‌تواند درد را کاهش دهد. ویتامین D از نور طبیعی خورشید به پیشگیری از سرطان، حملات قلبی و پوکی استخوان کمک می‌کند.

سعی کنید هر روز طبیعت را به برنامه خود اضافه کنید. صبحانه در ایوان یا روبروی پنجره مشرف به حیاط یا باغ شما می‌تواند روز شما را با آرامش آغاز کند.

اگر در شهر زندگی می‌کنید، با افزودن گیاهان گلدانی، گل‌ها، درختان و تغذیه‌کننده‌های پرندگان، فضای سبزی را در پاسیو یا در یک جعبه پنجره ایجاد کنید که باعث جذب پرندگان، پروانه‌ها و دیگر حیات‌وحش‌های دوستانه می‌شود.

هر روز با قدم زدن یا قدم گذاشتن در خارج از منزل در وقت ناهار، نیاز خود را از آفتاب بگیرید. پارک‌های محلی، مسیرهای دوچرخه سواری، نهرها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و زیستگاه‌های طبیعی خود را کاوش کنید.

مطالعات نشان می‌دهد که گذراندن وقت با حیوانات باعث افزایش تولید اکسی توسین می‌شود که باعث می‌شود احساس آرامش و استرس یا اضطراب کمتری داشته باشیم. یک حیوان خانگی یا داوطلب در پناهگاه حیوانات محلی بگیرید. همه چیز از اسب، سگ یا گربه گرفته تا خوکچه هندی، پرنده و خرگوش می‌تواند شادی شما را افزایش دهد.

این راهنمایی برای شاد زندگی کردن تمام نشده است. در قسمت دوم ادامه آن را بخوانید و اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نظر خود را بنویسید...