چگونه در زندگی شاد باشیم (قسمت دوم)
128
۱ سال پیش
0

چگونه در زندگی شاد باشیم (قسمت دوم)

در قسمت قبل این مقاله از وبلاگ کتابدان چند نکته مطرح کردم که بتوانید در زندگی شاد باشید. در ادامه این مطلب سایر توصیه‌های تأیید شده از طرف متخصصان و روانشناسان را بیان می‌کنم.

  • روی چیزهای نامشهود تمرکز کنید

آزادی مالی یک هدف ارزشمند است. آزادی مالی یعنی داشتن پول کافی، به حدی که دیگر درگیر مشکلات مالی نباشید.

در حالی که لزوماً پول نیست که شادی را به ارمغان می‌آورد، فقدان پول کافی برای برآوردن نیازهایتان معمولاً استرس، نگرانی، خستگی، اضطراب و انبوهی از پیامدهای منفی دیگر ایجاد می‌کند.

بنابراین، تلاش برای ثبات مالی یک هدف ارزشمند زندگی است. با این حال، فراتر از این، چیزهای دیگری وجود دارد که باید روی آنها تمرکز کرد که برای یک زندگی شاد ضروری هستند.

هنگامی که نیازهای اولیه شما برآورده شد، مطالعات نشان می‌دهد که پول بیشتر لزوماً شادی بیشتری به ارمغان نمی‌آورد. بنابراین، تمرکز بر چیزهایی که واقعاً مهم هستند، منجر به رضایت از زندگی می‌شود.

اغلب چیزهایی که برای ما مهم هستند، اموری هستند که نمی‌توان آنها را با پول خرید. عشق، پذیرش، اعتماد، احترام، سلامتی، روابط پایدار، شفقت، درک، ایمان، وفاداری و ایمنی از جمله ویژگی‌های ناملموسی هستند که به زندگی شادی می‌افزایند.

کدام یک از این ویژگی‌ها یا ویژگی‌های دیگر برای شما معنادارتر است؟ کدام یک برای شما خوشبختی می‌آورد؟ یا راه دیگری برای نگاه کردن به آن این است که وقتی آنها در زندگی شما غایب هستند ناراحتی را به همراه می‌آورد؟

هنگامی که تشخیص دادید برای چه چیزی بیشتر ارزش قائل هستید، راه‌هایی برای جذب بیشتر آنها پیدا کنید. اغلب، آنچه هدیه می‌دهید به شما باز می‌گردد. بنابراین اگر احترام بیشتری به دیگران نشان دهید، به احتمال زیاد احترام بیشتری دریافت خواهید کرد.

همین امر در مورد عشق، شفقت، مهربانی، شوخ طبعی، خلاقیت، هیجان و غیره صدق می‌کند.

  • برای تعادل تلاش کنید

اعتدال و سادگی اغلب بیشتر از افراط و زیاده روی باعث شادی می‌شود. تعادل سلامت کار، استراحت و بازی کلید یک زندگی شاد است.

کار بیش از حد در تلاش برای تأمین نیاز خود و خانواده، تلاش برای موفقیت و رسیدن به اهداف بسیار آسان است. با این حال، کار بیش از حد اغلب معکوس عمل می‌کند و مشکلات بیشتری را ایجاد می‌نماید، از جمله مسائل بهداشتی و روابط دشوار.

اگرچه بسیاری از افراد 45 تا 50 ساعت یا بیشتر در هفته کار می‌کنند، مطالعات متعدد نشان می‌دهد که بهره وری پس از 40 ساعت کار در هفته به شدت آسیب می‌بیند و ممکن است پس از 55 ساعت به طور کلی متوقف شود.

سعی کنید زندگی خود را با مهارت‌های مدیریت زمان خوب و تعیین هدف متعادل کنید. افراد شاد زمانی را برای استراحت، پیگیری علایق خود و گذراندن وقت با افرادی که برایشان مهم هستند، اختصاص می‌دهند.

هر روز هشت ساعت کار، هشت ساعت بازی و هشت ساعت استراحت را در نظر بگیرید. البته، هر روز نمی‌تواند کاملاً متعادل باشد، اما تلاش برای حفظ تعادل در طول هفته به شما کمک می‌کند تا زندگی شادی داشته باشید.

تعادل استرس را از خود دور نگه می‌دارد، به شما کمک می‌کند به چیزهای خوب زندگی خود توجه کنید و به شما اجازه می‌دهد تا انرژی بیشتری داشته باشید تا هنگام انجام کار بهره وری بیشتری داشته باشید.

  • چیزهایی را برنامه ریزی کنید که باید منتظر آنها باشید

افراد شاد چیزهایی دارند که باید منتظرشان باشند. آرزوهای آینده شور و هیجان را به زندگی می‌افزایند و می‌توانند به شما کمک کنند بر آنچه نیاز دارید و می‌خواهید انجام دهید متمرکز بمانید.

برای مثال، ممکن است برای سال آینده تعطیلات خود را برنامه ریزی کنید. زمانی که بتوانید برای یک یا دو هفته کامل از مکانی که قبلاً نرفته‌اید یا دوست دارید دیدن کنید. همچنین می‌توانید چیزهای کوچکی را برنامه‌ریزی کنید، مانند یک شب قرار ملاقات منظم، فعالیت خانوادگی یا ماجراجویی سرگرم‌کننده یک بار در هفته.

برخی از موفق‌ترین و شادترین افراد برای مثال اصرار دارند که هر شب با خانواده خود شام بخورند. این به آنها چیزی می‌دهد که بعد از یک روز پرمشغله منتظر آن هستند و به آنها کمک می‌کند تا روابط قوی را تقویت کنند، که به نوبه خود باعث شادی بیشتر می‌شود.

اهداف قابل دسترس تعیین کنید، اقدام کنید و چیزهایی را در برنامه خود برنامه ریزی کنید که از آنها لذت می‌برید.

من همچنین توصیه می‌کنم برای دستاوردهای خود، به خود پاداش دهید. همانطور که اهدافی را تعیین می‌کنید، نشانگرهای کوچکتری برای موفقیت ایجاد نمایید که نشان می‌دهد در حال پیشرفت هستید.

از قبل برنامه‌ریزی کنید که با بررسی هر کار چه پاداشی به خود می‌دهید. این امر می‌تواند به شما انگیزه دهد تا زمانی که تمرکز یا پیشرفت برای شما مشکل است، استقامت کنید و همچنین با داشتن چیزی که منتظر آن هستید، رفاه کلی خود را افزایش دهید.

  • علایق خود را دنبال کنید

گذراندن زمان به تنهایی برای دنبال کردن چیزی که به آن علاقه دارید به شما زمان معناداری برای تأمل در خود می‌دهد. همانطور که از شغل، مسئولیت‌ها و مراقبت‌های دنیا جدا می‌شوید، می‌توانید به میزان رضایت از زندگی خود فکر کنید.

پیگیری علایق به شما امکان می‌دهد استعدادهای خود را پرورش دهید و مهارت‌های جدیدی پیدا کنید. غیرعادی نیست که منافع شخصی ما با مسئولیت‌های بزرگ‌تر کنار گذاشته شود. با این حال، برای یک زندگی خوب مهم است که برای رشد شخصی خود زمان بگذارید.

به کارهایی که همیشه می‌خواستید انجام دهید اما احساس می‌کردید زمان یا پولی برایشان ندارید، فکر کنید. شاید مسافرت، اسکی روی آب، یادگیری یک زبان جدید، یا مشغول شدن به یک سرگرمی آرزوی شما باشد.

همانطور که اهداف خود را تعیین می‌کنید و زمان خود را مدیریت می‌نمایید، و در صورت نیاز مالی، می‌توانید هر هفته ساعاتی را برای پیگیری علایق خود اختصاص دهید. این تفاوت قابل توجهی در شادی کلی شما ایجاد می‌کند.

احساسات مناسب داشتن زندگی شاد

  • از احساسات و افکار منفی آگاه باشید

افکار و احساسات منفی عناصر تشکیل دهنده یک زندگی فلاکت بار هستند. آن‌ها پیشرفت ما را متوقف می‌کنند، باعث افسردگی می‌شوند و مشکلات بیشتری ایجاد می‌نمایند.

از زمانی که افکار و احساسات منفی دارید آگاه باشید و فعالانه راه‌هایی برای جایگزینی آن‌ها با افکار و احساسات مثبت پیدا کنید.

احساسات منفی می‌تواند شامل اضطراب، نگرانی، خشم، ترس، ناامیدی، عصبانیت، حسادت، طرد شدن، ناامنی، استرس، احساس گناه، بی‌حوصلگی و بی‌حالی باشد. با زمانی که این احساسات را تجربه می‌کنید هماهنگ باشید و علت آنها را شناسایی کنید.

آیا الگو را می‌بینید؟ آیا برای شادتر شدن نیاز به حذف یا کاهش موقعیت‌ها، شرایط، عادات یا افراد خاصی از زندگی خود دارید؟

نگه داشتن یک دفتر خاطرات ممکن است به شما کمک کند تشخیص دهید که چه چیزی باعث این احساسات می‌شود و چه کاری می‌توانید برای مقابله با آنها انجام دهید. به عنوان مثال، اگر هر روز قبل از دیدن یک رئیس یا همکار مبارز احساس اضطراب می‌کنید، می‌توانید روز خود را با تأکیدات مثبت و مدیتیشن برای آرام کردن ذهن شروع کنید.

همانطور که احساسات منفی شادی را از زندگی ما حذف می‌کنند، افکار منفی نیز همین کار را می‌کنند. مثالهایی از این احساسات عبارتند از: "من به اندازه کافی خوب نیستم" و "من نمی‌توانم این کار را انجام دهم" تا "من آن را به فردا موکول می‌کنم" و "من نباید آن تکه پای را می‌خوردم".

مراقب گفتگوهایی باشید که در سرتان جریان دارد تا به وسیله افکار مثبت با افکار منفی مبارزه کنید. "من به اندازه کافی خوب هستم"، "من می‌توانم این کار را در یک لحظه انجام دهم"، "من این کار را اکنون انجام می‌دهم" و "من از آن کیک لذت بردم" شما را نشاط می‌بخشند و به زندگی شاد شما کمک می‌کنند.

  • خوش بینی را انتخاب کنید

روانشناسی مثبت گرا نشان می‌دهد که شادی به تمرکز بر احساسات، تجربیات، صفات، رویدادها و تأثیرات مثبت بستگی دارد.

برای انتخاب خوش بینی، آگاهانه تصمیم بگیرید. حتی زمانی که در میان یک چالش شدید هستید یا مشکلی پیش آمده است، همیشه می‌توانید انتخاب کنید که به فرصتی که وجود دارد نگاه کنید و به جای تمرکز بر مشکلات، روی راه حل‌ها تمرکز نمایید.

در حالی که همیشه نمی‌توانیم اتفاقاتی را که برایمان می‌افتد انتخاب کنیم، همیشه می‌توانیم نحوه واکنش خود را به هر موقعیتی انتخاب کنیم. به عنوان مثال، در گذشته ممکن است از طرف دوست یا همکار دیگری که شما را ناامید کرده است، احساس طرد شدن یا عصبانیت کرده باشید.

اما در زمان حال و آینده، می‌توانید انتخاب کنید که احساسات خود را با آن شخص در میان بگذارید و برای حل آن تلاش کنید تا رابطه شما تقویت شود.

  • قدردان باشید

تحقیقات نشان می‌دهد که احساس قدردانی می‌تواند احساس شادی و امید شما را افزایش دهد. شادی و شکرگزاری دست به دست هم می‌دهند. وقتی شکرگزار هستیم، کمتر شکایت می‌کنیم و خوبی را در همه چیز اطراف خود می‌بینیم.

همانطور که شکرگزاری را تمرین می‌کنید، طبیعتاً از جنبه‌های مثبت زندگی و چیزهای خوب در محیط خود آگاه‌تر خواهید شد.

به همه چیزهایی که بابت آنها سپاسگزار هستید فکر کنید. یک لیست بنویسید. هر چه لیست شما طولانی‌تر شود، بیشتر متوجه خواهید شد که شادی شما افزایش می‌یابد.

نگه داشتن یک دفتر خاطرات سپاسگزاری می‌تواند تفاوت زیادی در میزان خوشحالی شما ایجاد کند. افرادی که مجله‌های سپاسگزاری را نگه می‌دارند، میزان افسردگی و بیماری کمتری دارند و طول عمر آنها افزایش می‌یابد.

  • زیاد بخندید

احتمالاً این ضرب المثل را شنیده‌اید که "خنده بر هر دردی دواست." اما این بیش از یک ضرب المثل است، در واقع ثابت شده است که خندیدن درد را کاهش می‌دهد، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند و بهبود را تسریع می‌کند.

خنده استرس را کاهش می‌دهد، ماهیچه‌های شما را شل می‌کند و اندام‌های حیاتی مانند قلب و ریه‌های شما را تحریک می‌نماید. وقتی می‌خندید، نه تنها سطح شادی خود را بالا می‌برید، بلکه دیگران را نیز خوشحال می‌کنید.

خنده مسری است. وقتی می‌شنوید که کسی می‌خندد، نخندیدن به او یا حداقل پوزخند نزدن سخت است. با خندیدن در کنار دیگران متوجه می‌شوید که چگونه خلق و خوی شما روشن می‌شود و در واقع می‌توانید اثرات فیزیکی مثبت آن را احساس کنید.

برای داشتن یک زندگی شاد، راه‌هایی را برای القای طنز مناسب به روزهای خود بیابید. کمیک‌های سرگرم‌کننده و پست‌های وبلاگ بخوانید، فیلم‌ها و ویدیوهای خنده‌دار تماشا کنید یا انباری از جوک‌های ناب و نشاط‌آور را برای گفتن به دیگران جمع‌آوری کنید. خنده بیشتر می‌تواند منجر به یک زندگی شادتر و سالم‌تر شود.

  • بخشش را تمرین کنید

باید بتوانید اجازه دهید همه چیز پیش برود تا زندگی شادی داشته باشید. اگر کسی در گذشته به شما صدمه زده است، حمل آن درد به زمان حال فقط به شما صدمه می زند و شادی را از شما سلب می‌کند.

اگرچه ممکن است گاهی بخشیدن سخت باشد، اما سود زیادی از آن خواهید برد. حتی اگر کسی از کارهای خود پشیمان نباشد، توانایی شما در بخشش، شما را از افکار و احساسات ضعیف کننده رها می‌کند.

قدرت بخشش شامل بخشش خود نیز می‌شود. به خودتان اجازه دهید که اشتباه کنید و در جهت بهبود کار کنید.

روی چیزهایی که به دست آورده‌اید و اینکه چگونه از طریق هر تجربه‌ای که دارید رشد کرده‌اید، تمرکز نمایید، و نه روی چیزهایی که از دست داده‌اید یا باید می‌کردید. بهترین مسیر برای یک زندگی شاد، حرکت به جلو است نه نگاه به عقب.

  • خودتان را بفهمید

برای اینکه بهترین احساس را داشته باشید، باید بدانید که چه کسی هستید و به چه چیز فکر و یا احساس می‌کنید. برای یافتن هدف خود در زندگی با شناسایی نقاط قوت و استعدادهای خود تلاش کنید.

زبان عشق خود را بدانید تا بفهمید چه چیزی شما را خوشحال می‌کند. آیا وقتی کلمات تأیید، خدمات، هدایا، زمان با کیفیت یا لمس فیزیکی را می‌شنوید، از بقیه خوشحال‌تر می‌شوید؟ دانستن زبان عشقتان به شما کمک می‌کند که از ناامیدی یا سرزنش دیگران برای شاد نکردن خود جلوگیری کنید.

در عوض، زمانی شادتر خواهید بود که متوجه شوید کنترل شادی خود را در دست دارید. اگر یکی از نزدیکان شما به شما تعارف نکند و زبان عشق شما کلمات تأیید کننده باشد، متوجه خواهید شد که تقصیر او نیست که این کار را نمی‌کند.

بدانید برای شما مهم است به جای ناامید شدن، می‌توانید نظر آنها را بخواهید تا به کنترل شادی خود کمک کنید.

زندگی شاد خود را دنبال کنید

این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چه چیزی شما را در هر کاری که انجام می‌دهید خوشحال‌تر می‌کند.

امیدوارم این فهرست به شما کمک کرده باشد تا به درک آنچه که یک زندگی شاد را برای شما تعریف می‌کند، نزدیک شوید. وقتی فهمیدید چه چیزی شما را خوشحال می‌کند، این موارد را بیشتر به زندگی خود اضافه کنید

نظر خود را بنویسید...