معرفی انواع اشتباه برند سازی در شروع کسب وکار
153
۲ سال پیش
0

معرفی انواع اشتباه برند سازی در شروع کسب وکار

خیلی از کسب‌وکارهای کوچک در ابتدای شروع تجارت، دچار یکسری اشتباه برند سازی می‌شوند، که ما قصد داریم برای شما آنها را به صورت موشکافانه بررسی کرده و به شما آموزش دهیم که چگونه دیگران این اشتباهات برندینگ را انجام ندهید.

برند شما وعده شماست و مهم است که آن را متفکرانه و با کمک یک استراتژی صحیح بازاریابی آن را بسازید.

یک برند فقط با آپلود یک لوگوی زیبا و نوشتن چند خط در پلتفرم‌های اجتماعی با موفقیت ایجاد نمی‌شود.

برای ایجاد هویت واقعی، برندها باید زمان و تلاش زیادی را صرف کنند. تحقیقاتی باید انجام شود، رقبا شناسایی می‌شوند و متخصصان مشاوره متخصص هستند.

هر کسب‌وکاری باید یاد بگیرد که برند چیست و چرا به آن نیاز است. چه در حال شروع یک پروژه جدید باشید و چه از قبل ایجاد کرده باشید، اشتباهات اجتناب‌ناپذیر هستند.

 7 اشتباه برند سازی  که باید از آنها اجتناب کنید

مدیریت برند به‌سرعت در حال توسعه است. آیا دوست دارید در مورد برندسازی اطلاعات بیشتری کسب کنید؟ در کتاب ساخت برندسازی در ایران می توانید بیشتر بیاموزید.

1. به دنبال مسابقه نیستید

اگر یک شرکت جدید هستید، این امر به‌ویژه مهم است. تحقیق در مورد رقابت به شما کمک می‌کند بفهمید شرکت‌های حوزه شما چه کاری انجام داده‌اند: کجا شکست خوردند، کجا موفق شدند و کجا می‌توانید به برند خود برتری بدهید.

تحقیقات شما باید شامل محصولات، خدمات، مخاطبان هدف، وب سایت‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی باشد.

اگر این کار را نکنید، می‌تواند شما را از دو جهت گرفتار کند: اول، ناتوانی در قضاوت صحیح در مورد رقابت و دوم، تکرار استراتژی‌های رقیب بدون اینکه واقعاً آنها را درک کنید.

اشتباه برند سازی

2. درک نکردن مخاطب هدف خود

قبل از شروع فروش یا حتی تبلیغ، باید بدانید که با چه نوع مخاطبی صحبت می‌کنید.

شما باید خواسته‌ها و انتظارات آنها، چیزهایی که در مورد آنها می‌آموزند و انواع برندهایی که ترجیح می‌دهند را درک کنید.

هنگامی که مخاطب هدف خود را پیدا کنید، نام تجاری و پیام‌رسانی بسیار آسان‌تر می‌شود.

3. گرفتن بازخورد از منابع اشتباه

بسته به نوع محصول یا خدماتی که به دنبال فروش آن هستید و بازاری که می‌خواهید پوشش دهید، باید از منابع مناسب بازخورد دریافت کنید.

محدود کردن منابع خود به نظرات مثبت به شما، در تعیین یا اندازه‌گیری اهداف مناسب کمک نمی‌کند.

دوستان، اعضای خانواده، کارمندان و بستگان ممکن است بدون توجه به هر اتفاقی به شما نظرات مثبت بدهند، بنابراین قبل از پذیرش بازخورد از آنها فکر کنید.

برای هر برند مدرن، بهترین پلتفرم نقد: شامل رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های نقد می‌شود.

اشتباه برند سازی

4. این فقط در مورد طراحی مجدد لوگو نیست

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، برند سازی فقط مربوط به یک لوگو یا شعار نیست. یک نام تجاری تمام چیزی است که نشان می‌دهد - حتی صدای شرکت شما و سبک محتوایی که ایجاد می‌کنید.

زمانی مخاطب پیدا خواهید کرد که دارای مزیت رقابتی و سبک متمایز باشید. بدون آن هیچ ارزشی وجود ندارد!

برخی از شرکت‌ها چند میلیون برای طراحی مجدد لوگو پرداخت می‌کنند، اما برای سایر دارایی‌های برند هزینه کافی ندارند.

به عنوان مثال، یک برند مد آنلاین نمی‌تواند به‌سادگی با تغییر طراحی لوگو، فروش خود را افزایش دهد.

برای ایجاد یک برند سازی اینترنتی سودآور، باید بر تیم خدمات مشتری، کیفیت محصول، تبلیغات (آنلاین و آفلاین)، قیمت رقابتی و بسیاری عوامل دیگر تمرکز کنید.

طراحی مجدد لوگو یاهو

این یک نمونه از دنیای واقعی است. زمانی که ماریسا مایر مدیرعامل یاهو شد، تصمیم گرفت لوگوی شرکت را تغییر دهد.

این امر باعث ایجاد سروصدا در میان کاربران، بازاریابان، وبلاگ نویسان و تقریباً همه افراد دیگر شده است. اما وقتی بالاخره یاهو لوگوی جدید خود را معرفی کرد، همه انتظارات از بین رفت.

شاید در ابتدا نظرات زیادی سرازیر شده بود، اما به دور از هرگونه هیاهوی کاربران، اصلاً هیجان‌انگیز هم نبود. معلوم شد که این فقط یک تغییر کوچک است که رشد قابل‌توجهی برای برند یاهو به همراه نداشته است.

اشتباهات در برند سازی

5. ناهماهنگی

ثبات برند تأثیر زیادی بر کسب‌وکار شما دارد. ثبات به ایجاد صمیمیت، وفاداری و در نهایت اعتبار کمک می‌کند.

با تبلیغات، شخصیت، ارتباطات و هر تعامل دیگری که با مخاطبان خود دارید سازگار باشید.

1

برای مثال، کوکاکولا ممکن است ثابت‌ترین برند تاریخ باشد. لوگوی آن در 130 سال به سختی تغییر کرده است.

همه کمپین‌های سرگرم‌کننده تابستانی او در زیر نور خورشید و کمپین‌های صمیمی کریسمس او را همه می‌شناسند.

این برند چنان وفاداری ایجاد کرده است که هیچ نوشابه دیگری نمی‌تواند آن را شکست دهد. حتی زمانی که پپسی در تست‌های چشایی با مصرف‌کنندگان، برنده شد.

اکنون در عصر دیجیتال، کوکاکولا مخاطبان زیادی از دنبال کنندگان در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کرده است، بنابراین دسترسی به مخاطبان هدف خود در هر کجا که هستند بسیار آسان است.

6. عدم تمرکز بر برداشت‌های اولیه

برند طراحی سنگین برندی است که هیچ‌کس هرگز متوجه آن نخواهد شد. شما می‌توانید یک محصول عالی، پیام‌رسانی عالی و خدمات مشتری برجسته داشته باشید، اما بدون ارائه جذاب، مردم ممکن است هرگز توجه نکنند.

برخی از شرکت‌های بزرگی که قبل از اینترنت محبوبیت پیدا کرده‌اند، هنوز هم با طراحی بد کنار می‌آیند، اما هر برندی که پس از اواسط دهه 2000 ایجاد شده است باید بهتر بداند.

یک طراحی مدرن و کاربرپسند که اعتبار برند شما را افزایش می‌دهد و جذابیت کلی آن را افزایش می‌دهد.

راه‌حل: شما شانس دومی در برداشت اول ندارید، بنابراین اگر طراحی برند یا وب‌سایت شما نیاز به تغییر چهره دارد، آن را در اولویت قرار دهید.

منابع تجاری زیادی برای کمک به تلاش‌های شما و همچنین ابزارهایی مانند Lucidpress وجود دارد که می‌تواند طراحی بصری را آسان و کارآمد کند.

مهمترین اشتباهات در ساخت برند

خدمات بد به مشتری

چه متوجه شوید یا نه، خدمات ضعیف به مشتریان، می‌تواند به‌شدت برای برند شما مضر باشد.

اگر تجربه منفی بود، مردم بیشتر در مورد تجربه خود با یک محصول صحبت می‌کنند، به همین دلیل است که تجربه مشتری باید اولویت شماره یک برند شما باشد.

راه‌حل نهایی: این جمله امتحان شده و درست را به کار ببرید: «همیشه حق با مشتری است». شما باید با کاربران خود در هر کجا که هستند ملاقات کنید، حتی اگر مجبور باشید تمام تلاش خود را برای این کار انجام دهید.

شرکت‌هایی که ضمانت رضایت ارائه می‌دهند، مشوق‌ها را ارائه می‌دهند و حوادث را جبران می‌کنند، یک پایگاه مشتری وفادار قوی ایجاد می‌کنند.

سوءاستفاده یا عدم استفاده از رسانه‌های اجتماعی

بی‌توجهی به رسانه‌های اجتماعی مورد دیگری برای آسیب رساندن به برند شما و کاهش رضایت مشتری است.

بسیاری از شکست‌های رسانه‌های اجتماعی صرفاً از نیت خوب ناشی می‌شوند. این یک نمونه از برندسازی آنلاین است.

گاهی اوقات، برندها به‌سادگی نمی‌توانند زمان و پول کافی را در تلاش‌های رسانه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری کنند.

به‌روز ماندن در شبکه‌های اجتماعی مختلف به مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد که به آنها اهمیت می‌دهید، مخصوصاً زمانی که بتوانید به سؤالات و شکایات فوری پاسخ دهید.

راه‌حل نهایی: زمان و منابع واقعی را برای ایجاد یک استراتژی رسانه اجتماعی اختصاص دهید. اگر به دنبال برندی برای دنبال کردن هستید، Wendy's یک نمونه عالی از استفاده از رسانه‌های اجتماعی است.

این برند تا زمان انتشار این مطلب، با نزدیک به 2.5 میلیون دنبال کننده در توییتر، بیش از 8.5 میلیون لایک در فیس بوک و بیش از 700000 دنبال کننده در اینستاگرام، تصویر ثابتی دارد، پست‌های مکرر دارد و با طرفداران خود درگیر است.

تیم رسانه‌های اجتماعی این شرکت همچنین با رویدادهای جاری و فرهنگ پاپ همراه است. راهی عالی برای تعامل با دنبال کنندگان.

نداشتن طرح ب یا جایگزین در بردنسازی

7. نداشتن طرح ب یا جایگزین

شرکت‌های زیادی هستند که معتقدند برند چیزی است که آن‌ها ایجاد می‌کنند و سپس از خود مراقبت می‌کنند. امروز این اصلاً درست نیست.

برای ارائه کیفیت بهتر و تطبیق با نیازهای در حال تغییر بازار، باید دائماً پیشنهادات خود را بازبینی و بررسی کنید. همه استراتژی‌های برند سازی برای اولین بار جواب نمی‌دهند.

در این موارد، باید با برنامه دوم آماده باشید تا مطمئن شوید که بهبودی فوری است.

یکی از بارزترین نمونه‌های برندی که از انطباق با تغییرات خودداری می‌کند، Blockbuster است.

در سال 2000، بنیان‌گذار نتفلیکس به پیشنهاد Blockbuster برای فروش شرکت نسبتاً کوچک خود، که فیلم‌ها را به صورت آنلاین از طریق یک سرویس اشتراک پستی اجاره می‌کرد، نزدیک شد.

با توجه به اینکه فروشگاه فیلم محبوب بیشتر درآمد خود را از طریق پرداخت هزینه‌های دیرهنگام کسب می‌کند، Blockbuster نتفلیکس را تعطیل کرد، زیرا قادر به دیدن پتانسیل زمان بر آن نبود.

اما امروزه، نتفلیکس مدلی برای انطباق با تغییرات امروزی است، زیرا از دی‌وی‌دی‌های سفارش پستی قدیمی به پخش جریانی رفته است، و این برند اکنون صدها نمایش و فیلم اصلی تولید می‌کند.

در جالی که امروزه فقط چند فروشگاه از Blockbuster باقی‌مانده است.

راه‌حل نهایی: به پایگاه مشتریان خود گوش دهید. وقتی آنها برای راحتی بیشتر یا گزینه‌های بیشتر پول می‌پردازند، استراتژی خود را طوری تنظیم کنید که آنچه را که می‌خواهند به آنها بدهید. اگر این کار را نکنید، قطعاً یک برند دیگر این کار را انجام خواهد داد.

 8. عدم حساسیت و نداشتن احساس

عدم حساسیت نسبت به برند یک مسئله اصلی است. شرکت‌ها همیشه سرفصل‌ها را ایجاد می‌کنند و تبلیغاتی با نیت خوب ایجاد می‌کنند که به کابوس‌های روابط عمومی تبدیل می‌شوند.

یکی از نمونه‌های بارز دون احساس، تبلیغ مک‌دونالدز در بریتانیا است که پسری را نشان می‌دهد که از مادرش در مورد پدر فوت‌شده‌اش می‌پرسد، اما متوجه می‌شود که تنها وجه مشترک آنها علاقه‌شان به مک‌دونالد است.

متأسفانه با استفاده از این موضوع برای فروش ساندویچ، بسیاری از مصرف‌کنندگان احساس کردند که از نظر عاطفی احساسی انتقال نشده است و این شرکت مدت کوتاهی پس از واکنش شدید کاربران و مخاطبان، این تبلیغ را لغو کرد.

راه‌حل نهایی: قبل از پرداختن به موضوعات بحث‌برانگیز یا حساس، نحوه تطبیق برند شما با مشکل را در نظر بگیرید.

تلاش صادقانه برای برانگیختن احساسات در بینندگان می‌تواند به سرعت به استثمار تبدیل شود. یاد بگیرید که کجا خط را بکشید.

9. فروش «چی» به‌جای «چرا»

یک اشتباه رایج در برند سازی این است که به‌جای یک ایده بزرگ، ویژگی‌های شرکت خود را بفروشید. این جمله را به یاد داشته باشید: "مردم کاری را که شما انجام می‌دهید نمی‌خرند، مردم می‌خرند که چرا آن کار را انجام می‌دهید."

اپل یکی از موفق‌ترین برندها است. زیرا این شرکت با گفتن به دنیا که در مورد رایانه‌ها «متفاوت فکر کنید» ایده بزرگی را فروخت. به‌جای برخی مشخصات فنی، این شرکت طرز فکر و سبک زندگی متفاوتی را فروخت.

راه‌حل نهایی: چیزی را پیدا کنید که به آن اعتقاد دارید، روی آن ارزش تمرکز کنید و برند خود را حول آن بسازید. کوکاکولا شادی را در یک بطری می‌فروشد. نایک انگیزه می‌فروشد. به‌جای تمرکز بر پیام‌های خشک و توضیحی، برند شما باید انرژی تقریباً ملموسی داشته باشد.

جمع‌بندی نهایی:

مدیریت برند کار آسانی نیست. اما همیشه باید درک کنید که کسب‌وکار شما چیزی فراتر از محصولات و خدمات آن است.

موفقیت بستگی به نحوه شکل دادن به تجربه مشتریان خود دارد. این چیزی است که هویت برند شما را مشخص می‌کند. هنگامی که به برند خود اعتماد کردید، هرگز نمی‌خواهید به گذشته نگاه کنید.

 

نظر خود را بنویسید...