مزیت بازاریابی تجربی با ذکر مثال
110
۱ سال پیش
0

مزیت بازاریابی تجربی با ذکر مثال

مثال‌های بازاریابی تجربی چیست؟

  • آگاهی از برند
  • بازار یابی
  • استراتژی

بیشتر بازاریابی تجربی حول محور توزیع پیام است

تبلیغی در یک موتور جستجو که کاربران در حین انجام تحقیق می‌بینند، پست‌های رسانه‌های اجتماعی که باعث خنده آن‌ها در حین پیمایش در فیس‌بوک می‌شوند و ایمیل‌هایی که در صندوق ورودی آن‌ها ظاهر می‌شوند، برای ایجاد اقدام طراحی شده‌اند.

همه این پلتفرم‌های بازاریابی مؤثر و تأثیرگذار هستند، اما نوعی بازاریابی وجود دارد که فراتر از پیام برای ایجاد یک تجربه است.

این نوع بازاریابی، «بازاریابی تجربی» نامیده می‌شود و در این پست، می‌خواهیم توضیح دهیم که بازاریابی تجربی چیست، چگونه می‌تواند برای برند شما مفید باشد و چگونه کمپین‌های خود را شروع کنید.

بازاریابی تجربی چیست؟

بازاریابی تجربی گاهی اوقات «بازاریابی تعاملی»، «بازاریابی زنده» و «بازاریابی رویداد» نیز نامیده می‌شود. این عمل درگیر کردن مشتریان با یک رویداد واقعی است که حول یک تجربه برند متمرکز است.

بازاریابی تجربی در هسته خود غوطه ور، به یاد ماندنی و (به دلیل عدم وجود کلمه بهتر) واقعی است.

این امر حتی فقط یک رویداد نیست، بلکه یک تجربه است و به گونه‌ای طراحی شده است که تأثیر واقعی و ماندگاری بر مشتریان بگذارد.

بازاریابی تجربی بر تعامل بین نام تجاری و مشتری متمرکز است. در اینجا آگاهی از برند، درک برند و تجربه مشتری مهم است.

به عنوان مثال، سری بازی‌های ویدیویی Halo، در سال 2019 یک کنفرانس بزرگ برای طرفداران این فرنچایز قبل از انتشار جدیدترین بازی برگزار کرد.

پایه‌های طرفداران را تقویت کرد، نوستالژی قدیمی بازی را برانگیخت و مردم را برای راه‌اندازی جدید تشویق کرد.

کد جاسازی ویدیو:

با این حال، این تجربیات را می‌توان در مقیاس بسیار کوچکتر انجام داد، و ما قصد داریم به چند نمونه از تجربیات بازاریابی کوچک و بزرگ (و همه چیز در این بین) اشاره کنیم.

مزایای بازاریابی تجربی

بازاریابی تجربی می‌تواند موقتی، پرهزینه بوده و هماهنگی آن دشوار باشد. با این حال، مزایای آن، زمانی که به درستی انجام شود، می‌تواند استثنایی باشد.

مهم‌ترین مزیتی که از بازاریابی تجربی به دست می‌آورید، تأثیر آن بر رابطه برند شما با مشتریان جدید است، به ویژه آنهایی که کار شما را از نزدیک تجربه می‌کنند. تأثیر آن می‌تواند طولانی مدت و قابل توجه باشد.

همچنین برای تعریف داستان برند خود، ساختن برندتان و ایجاد آگاهی از برند بسیار مفید است.

مردم به اشتراک گذاری تجربیات را دوست دارند و به احتمال باورنکردنی تصاویر، ویدیوها و یا توصیفات را در مورد اینکه چگونه این تجربه بر آنها تأثیر گذاشته است، در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

این امر می‌تواند دسترسی شما را افزایش دهد و سایر کاربران را نیز به سمت شما بیاورد. بازاریابی تجربی همچنین می‌تواند باعث ایجاد مکالمه و تبلیغات در زمینه برند شما شود.

ممکن است علاوه بر محتوای رسانه‌های اجتماعی، در مقالات یا مجلات مختلف روابط عمومی آنلاین به نمایش درآیید.

این یک راه عالی برای افزایش قرار گرفتن در معرض نام تجاری و تقویت یا تعریف مجدد نام تجاری شما است.

3 نمونه از بازاریابی تجربی

آیا نمی‌دانید بازاریابی تجربی در عمل چگونه به نظر می‌رسد؟ بیایید به سه مثال مختلف که طیف گسترده‌ای از سبک‌های مختلف کمپین را پوشش می‌دهند، نگاهی بیندازیم.

1. JETBLUE

هنگامی که JetBlue یک مسیر پرواز مستقیم جدید از نیویورک به پالم اسپرینگز آفتابی را راه اندازی کرد، آن‌ها یک کمپین بازاریابی تجربی را برای تبلیغ آن به راه انداختند.

در پایان زمستان، آن‌ها تعدادی لوازم جانبی مختلف تابستانی را در داخل یک بلوک یخی قرار دادند که شش فوت ارتفاع و شش فوت عرض داشت.

آن‌ها به افرادی که از آنجا رد می‌شدند گفتند که هر چیزی در داخل آن وجود دارد، قابل خرید است.

اما باید از هر چیزی که در اختیار داشتند برای دریافت جایزه خود استفاده می‌کردند، که می‌توانست شامل لباس‌های ساحلی، چوب گلف، و بلیط هواپیما رایگان باشد.

2. Lean Cuisine

فرهنگ رژیم غذایی در جامعه امروزی مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از برندهای مرتبط با غذاهای رژیمی به دلیل تنظیم ایده‌آل‌های غیرواقعی برای زیبایی (و در برخی موارد سلامتی) بازخورد قابل توجهی دریافت می‌کنند.

کل برند Lean Cuisine بر روی محصولات رژیمی متمرکز شده است، اما آنها در سال‌های اخیر تغییری عمدی ایجاد کرده‌اند تا از پیام‌های رژیم محور فاصله بگیرند.

آن‌ها یک کمپین بازاریابی تجربی را در ایستگاه بزرگ مرکزی نیویورک راه اندازی کردند که از زنان دعوت می‌کرد تا با یک گالری از ترازو "وزن خود را بسنجند".

اما این ترازوها تخته‌های کوچکی بودند که از زنان خواسته می‌شد بنویسند که چه وزنی می‌خواهند.

ایده این بود که Lean Cuisine محصولاتی تولید می‌کند که «در سبک زندگی سالم قرار می‌گیرند»، اما این یادآوری وجود داشت که این موضوع تنها چیزی نبود که محصولات آن را برای مردم مهم می‌کرد.

هیچ کس با یک محصول واقعی Lean Cuisine تعامل نداشت. هیچکس اذیت نشد. شرکت کنندگان به تنهایی متوقف شدند و به تنهایی تعامل داشتند.

3. WHITE CASTLE'S SLIDER LOVER'S POINT

در طول تعطیلی‌ها از طریق همه‌گیری COVID-19، غذاخوردن داخل خانه برای بسیاری گزینه‌ مناسبی نبود.

White Castle تصمیم گرفت همه چیز را تغییر دهد و یک کمپین بازاریابی تجربی نابغه راه اندازی کرد که آن را "نقطه عاشق لغزنده" نامید.

سیصد رستوران آنها در سراسر کشور به "درایوهای کلاسیک، کامل با خدمات کارهوپ" تبدیل شدند. مهمانان می‌توانستند از طریق اپلیکیشن برند یا سیستم رزرو آنلاین OpenTable رزرو کنند، جایی که یک پارکینگ اختصاصی دریافت می‌کردند.

این نوع فروش فقط برای رفتن به بیرون از خانه نبود. آن‌ها یک تجربه سرگرم کننده با محوریت برند خود ایجاد کردند که به زوج‌ها ایده‌ای منحصر به فرد برای قرار ملاقات داد.

حتی اگر کار دیگری برای انجام دادن وجود نداشت، بسیاری از زوج‌ها فکر می‌کردند که این یک انفجار است.

سخن نهایی: شروع با بازاریابی تجربی

هنگام خواندن مثال‌های بالا، به راحتی می‌توانید ببینید که این کمپین‌های بازاریابی مبتنی بر تجربه چقدر می‌توانند تأثیرگذار باشند. اما همچنین به راحتی می‌توانید بترسید و فکر کنید که خارج از محدوده شماست.

تجربه‌ها می‌توانند بسته به بودجه، توانایی‌ها و استراتژی‌های برنامه‌ریزی شده شما، کوچک یا بزرگ باشند. وقتی می‌خواهید بازاریابی تجربی را شروع کنید، این اولین قدم‌هایی است که شما را در مسیر درست قرار می‌دهد:

به این فکر کنید که می‌خواهید کاربران، برند شما را چگونه درک کنند. در مثال Lean Cuisine، آن‌ها می‌خواستند از انتقاد مبنی بر ترویج فرهنگ رژیم غذایی ناسالم خودداری کنند.

بنابراین کنترل روایت برند خود را به دست گرفتند تا «شکل دهند» که کاربران چگونه هدف پشت محصولات خود را می‌بینند. بر چه داستان یا ویژگی‌هایی از برند باید تأکید کنید، تقویت کنید یا تغییر دهید؟

در نظر بگیرید که چه چیزی برای برند شما قابل انجام است. یک کنفرانس عظیم برای یک سری بازی‌های ویدیویی با دهه‌های متفاوت و بسیار محبوب امکان‌پذیر است.

اما بعید است که برای یک برند کوچک‌تر بدون منابع مشارکت قابل اجرا باشد. هزینه، تبلیغات و علاقه مصرف کننده را در نظر بگیرید.

در صورت امکان، تجربه را از قبل تبلیغ کنید. یک صفحه فرود اختصاصی از قبل آماده داشته باشید، و تعداد زیادی پست در رسانه‌های اجتماعی که توضیح می‌دهد چه کاری انجام می‌دهید و چگونه دنبال کنندگان شما می‌توانند درگیر شوند، آماده کنید.

بیشتر بخوانید: کتاب اصول بازاریابی نوشته فیلیپ کاتلر و گری آرمسترانگ

نظر خود را بنویسید...