شناخت انگیزه مشوق و کاربرد آن
375
۲ سال پیش
0

شناخت انگیزه مشوق و کاربرد آن

انگیزه مشوق چیست و آیا کارایی دارد؟

همه ما در دوره‌ای از زندگی خود به کمی الهام نیاز داشته‌ایم. در یکی دو سال گذشته، این نیاز به احتمال زیاد افزایش یافته است.

چه کسی سعی نکرده است آن پول‌های اضافی را که در طول همه‌گیری به دست آورده بود، از بین ببرد؟ چه کسی در یک تماس نیازی به جعل کمی اشتیاق احساس نکرده است؟

چه کسی سعی نکرده است که در مورد بازگشت به دفتر کار بیشتر هیجان زده شود؟ احساس "مه" نشانه روزگار ماست.

انگیزه مشوق نیز همینطور است، راهی برای بازگرداندن جرقه، انگیزه ما و دنبال کردن چیزهایی که می‌گوییم بیشتر از همه می‌خواهیم.

در این مقاله، من در مورد اینکه انگیزه مشوق چیست و چگونه کار می‌کند صحبت خواهم کرد.

انگیزه مشوق چیست؟

انگیزش مشوق حوزه‌ای از مطالعه در روانشناسی است که بر انگیزه انسانی متمرکز است.

چه چیزی ما را وادار می‌کند که از کاناپه به دوی ماراتن برویم؟ چه چیزی ما را تشویق می‌کند که واکسن کووید را دریافت کنیم یا از آن صرف نظر کنیم؟ چه چیزی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد تا به شیوه‌ای خاص فکر کنیم یا عمل کنیم؟

انگیزه مشوق به نحوه تأثیرگذاری اهداف بر رفتار مربوط می‌شود. با همه حساب‌ها، اگر انگیزه‌ای که استفاده می‌شود برای فرد مهم باشد، کارایی دارد.

ریشه‌های انگیزه مشوق

ریشه‌های انگیزه مشوق را می‌توان به زمانی که ما کودک بودیم نسبت داد. من مطمئن هستم که بسیاری از ما خاطرات مشابهی داریم.

به ما گفته شد "همه سبزیجاتت را بخور" تا "بزرگ و قوی شوی" و "اگر آن سبزیجات را بخوری، با یک سفر آخر هفته پاداش خواهی گرفت. به یک کارناوال یا پارک تفریحی یا زمین بازی انتخابی."

انگیزه آن گردش چیزی بود که ما آنقدر آن را می‌خواستیم که بر رفتار ما تأثیر بگذارد. با بزرگ شدن، انگیزه مشوق همچنان نقش مهمی در کاری که ما انتخاب می‌کنیم ایفا می‌کند.

برای مثال، در حالی که ممکن است از این ایده که سال‌ها برای مطالعه، کسب نمرات خوب، ادامه تحصیل در مقاطع عالی و فارغ‌التحصیل شدن با بدهی قابل توجهی از وام‌های دانشجویی لذت نبرده باشیم، بسیاری از ما تصمیم به انجام این کار گرفتیم. چرا؟

زیرا هدف نهایی یک حرفه، عنوان مورد علاقه و انگیزه‌های مرتبط با پاداش مالی و لذت در انجام کاری که دوست داریم، انگیزه‌های قدرتمندی بودند.

یکی از محققینی که به قدرت انگیزه مشوق اعتقاد دارد، کارشناس مدیریت وزن، نویسنده کتاب State of Slim و یکی از بنیانگذاران برنامه کاهش وزن متحول کننده با همین نام، دکتر هالی وایات است.

کار او با مشتریانش بارها و بارها ثابت کرده است که وقتی انگیزه از بین می‌رود، مشوق‌ها می‌توانند آن آتش‌های انگیزشی را دوباره شعله‌ور کنند.

سبزیجات بیشتری بخورم، ورزش کنم، وزنم را پیگیری کنم؛ این کارها و کارهای دیگر کارآمد هستند، اما نتیجه نهایی، شما باید به انجام آنها ادامه دهید.

راه‌اندازی آیین‌ها و روال‌هایی برای انجام تلاش‌های خود یکی از راه‌هاست. در طول مسیر، استفاده از محرک‌های بیرونی و درونی به نگه داشتن افراد در مسیر کمک می‌کند.

منابع انگیزشی بیرونی آن چیزهایی هستند که خارج از ما می‌باشند و به ما کمک می‌کنند. آن‌ها قدرتمند هستند، مانند ریختن بنزین روی آتش. اما ممکن است زیاد دوام نیاورند.

انگیزه‌های درونی بیشتر به دلایلی که چرا می‌خواهیم به اهداف خود برسیم گره خورده‌اند. در برنامه کاهش وزن زمان زیادی را صرف چیزی می‌کنیم که من آن را «پوست کردن پیاز» می‌نامم تا دلیل آن را پیدا کنیم.

من فکر می‌کنم محرک‌های داخلی قوی‌تر هستند، مخصوصاً برای بلندمدت. اما ممکن است ساختن آنها بیشتر طول بکشد. آن‌ها ذغال‌های داغی هستند که آتش‌های انگیزشی ما را روشن نگه می‌دارند.

نمونه‌هایی از انگیزه‌ مشوق

دکتر وایات از طریق انگیزه مشوق، مخصوص محرک‌های بیرونی، مشتریان خود را به چالش می‌کشد تا فقط یک رفتار را تغییر دهند که به آنها کمک می‌کند به اهداف کاهش وزن خود برسند.

سپس مشتریان باید با یک «هویج» یا «چماق» به عنوان پاداش خود برای انجام کاری که می‌گویند انجام خواهند داد یا به عنوان تنبیه برای کوتاهی کردن موافقت کنند.

این مشوق‌ها ممکن است چیزی شبیه لذت بردن از یک روز آبگرم باشد، اگر کاری را که گفته‌اند انجام می‌دهند یا در حین دویدن از پله‌های ساختمان آپارتمان‌شان چند بار به عنوان تنبیه برای انجام ندادن کار، عرق‌ می‌ریزند.

هر آنچه را که انتخاب می‌کنند، هدف باید چیزی باشد که واقعاً می‌خواهند و انگیزه باید چیزی باشد که به اندازه کافی برای آنها مهم باشد تا بر رفتارهایشان در رسیدن به آن اهداف تأثیر بگذارد.

برخی افراد بیشتر با نوعی پاداش معنادار (هویج) انگیزه می‌گیرند، در حالی که افراد دیگر بیشتر با نوعی پیامد منفی یا سلب امتیاز (چوب) انگیزه دارند.

نمونه دیگری از انگیزه مشوق، بازی در حال حاضر با شرکت‌ها و نهادهای دولتی است که به افرادی که واکسن کووید را دریافت می‌کنند، امتیازاتی ارائه می‌دهند.

در سراسر کشور، پیشنهاداتی از قبیل جوایز نقدی، بلیت کنسرت، ورود رایگان به آثار تاریخی و تخفیف برای غذا و حتی نوشیدنی رایگان در رستوران‌های محلی ارائه می‌شود.

فهرست مشوق‌هایی که برای افزایش نرخ واکسیناسیون به مردم ارائه می‌شود بسیار گسترده و کاملاً خلاقانه است. این مشوق‌ها مالی و اجتماعی هستند و حتی به حساسیت‌های اخلاقی ضربه می زند.

اما آیا این انگیزه مشوق خاص کار می‌کند؟

به یاد داشته باشید که کلید کار انگیزه مشوق این است که فرد به پاداش دریافتی برای هدف نهایی اهمیت دهد.

بنابراین، همه مشوق‌ها به طور یکسان باعث ایجاد انگیزه در افراد نمی‌شوند. به گفته استفان آل. فرانزوی، «ارزش یک انگیزه می‌تواند در طول زمان و در موقعیت‌های مختلف تغییر کند.»

تفاوت انگیزه مشوق با انواع دیگر انگیزه‌ها چیست؟

انگیزه مشوق تنها یکی از انواع نیروهای انگیزشی است که بر عوامل بیرونی متکی است.

در حالی که پاداش‌ها ابزارهای قدرتمندی در تأثیرگذاری بر رفتارها هستند، چند گزینه دیگر ممکن است با شخصیت شما و آنچه شما را به سمت اهدافتان سوق می‌دهد هماهنگ‌تر باشند.

انگیزه ترس

از بسیاری جهات، برانگیختن ترس کاملاً برعکس انگیزه مشوق است. به جای تعقیب پاداش، اجتناب از عواقب یا مجازات دردناکی است که جرقه‌ای برای انجام عمل می‌دهد.

مثالی که در آن ترس به محرک بزرگ تبدیل می‌شود، نمونه‌ای است که با بیرون آمدن از بیماری همه‌گیر کرونا بیشتر و بیشتر درباره آن می‌شنویم؛ ترس از فقیر بودن.

ترس از فقیر بودن بسیاری از مردم را در مشاغلی که از آنها متنفرند نگه داشته است. تنها اکنون است که شاهد یک روند معکوس هستیم، زیرا سرفصل‌ها نشان می‌دهند که تعداد کارگرانی که کار را ترک می‌کنند و از بازگشت به حالت قبل خودداری می‌کنند کم است.

انگیزه اجتماعی

انسان موجودی اجتماعی است. میل به تعلق یک محرک قوی است. این نوع انگیزه اجتماعی جرقه رفتار فرد را به گونه‌ای برمی‌انگیزد که امیدواریم منجر به پذیرش فرد توسط گروه خاصی یا افراد دیگر شود.

ظهور اینترنت و انفجار تعامل رسانه‌های اجتماعی هم مثبت و هم منفی بوده است تا ما را تشویق کند تا در دوران مدرسه‌ای که «بچه‌های باحال» یا «کلاچه‌ها» نامیده می‌شوند قرار بگیریم.

احتمالاً همه ما در یک زمان احساسات مرتبط با «انتخاب نشدن» را تجربه کرده‌ایم- چه حضور در یک تیم برای انجام یک بازی یا به عنوان نامزد برنده برای یک شغل یا رقابت. طرد اجتماعی می‌تواند ما را بسازد یا از بین ببرد.

قبل از اینکه بلند شوی و بروی

بدانید که، به‌ویژه در این زمان‌های چالش‌برانگیز، احساس کمبود انگیزه «طبیعی» و «بسیار خوب» است.

همچنین بدانید که محرک‌های بیرونی، مانند آن‌هایی که در این مقاله درباره آنها صحبت کردیم، می‌توانند ابزار خوبی برای بازگرداندن جرقه شما باشند.

ما در اینجا فقط به چند مورد اشاره کرده‌ایم. موارد بسیار بیشتری وجود دارد- هم خارجی و هم داخلی.

به یاد داشته باشید که این محرک‌های بیرونی، مانند انگیزه‌های مشوق، تنها به اندازه اهمیتی که برای پاداش توسط فرد قائل می‌شود، قدرتمند هستند.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که اگر یک انگیزه داخلی همسو وجود نداشته باشد، نتایج به احتمال زیاد کوتاه مدت خواهند بود.

برای مثال، از دست دادن مقدار مشخصی وزن به دلیل اینکه می‌خواهید با لباس مد نظر خود در یک رویداد عمومی تناسب داشته باشید، ممکن است شما را به جایی که می‌خواهید برساند.

اما آیا بعد از مهمانی رژیم شما ادامه خواهد داشت؟ یا این اضافه وزن راه خود را به سمت شما خواهد یافت؟

اگر می‌خواهید در محل کار با سفر به جزایر پاداش دریافت کنید، به این دلیل که در فروش در صدر جدول قرار گرفته‌اید و برای کسب رتبه‌های خود تلاش کرده‌اید، آیا دوباره و دوباره برای همان انگیزه، انگیزه خواهید داشت؟

ویکتور فرانکل، روانپزشک قرن بیستم، بازمانده هولوکاست و نویسنده کتاب پرفروش، انسان در جستجوی معنا، گفته است: «کسانی که «چرا» برای زندگی کردن دارند، می‌توانند تقریباً هر «چگونه» را تحمل کنند.

به همان اندازه که انگیزه‌های بیرونی مانند مشوق‌ها ممکن است در تأثیرگذاری بر رفتارها مهم باشند، کلید همیشه این است که آنها را با «چرا» درونی خود هماهنگ کنید. تنها در این صورت است که نتایج طولانی‌مدت خواهند بود.

بنابراین، انگیزه مشوق چگونه ممکن است بر شما و رفتار شما در جهت اهداف تأثیر بگذارد؟

دانستن پاسخ ممکن است شما را بدون توجه به سفرتان، پر انرژی نگه دارد و به موفقیت‌ها در آینده کمک نماید.

بیشتر بخوانید: 9 گونه انگیزه برای تحقق اهداف و رؤیاها

نظر خود را بنویسید...