همه چیز درباره روانشناسی انگیزه
102
۲ سال پیش
0

همه چیز درباره روانشناسی انگیزه

روانشناسی انگیزه: چرا انگیزه اینقدر قدرتمند است؟

انگیزه یک نیروی محرکه مهم در زندگی افراد است و می‌تواند بر جنبه‌های جزئی و عمده زندگی فرد تأثیر بگذارد. اغلب اوقات، سطح نیرو محرکه فرد یا فقدان آن می‌تواند سطح موفقیت او را تعیین کند.

در این مقاله به مفاهیم انگیزش و روانشناسی می‌پردازم و شش انگیزه روانشناختی که افراد را به حرکت در می‌آورند، ارائه می‌کنم.

علاوه بر این، نکاتی را در مورد اینکه چگونه می‌توانید حس محرک پیدا کنید ارائه کرده و در مورد دلایل قدرتمند بودن آن صحبت خواهم کرد.

من همچنین افکارم را از دنیای خودم که در آن عامل محرک نقش مهمی دارد اضافه می‌کنم: دنیای دو و میدانی.

انگیزه چیست؟

تحقیقات نشان می‌دهد که این حس تعاریف زیادی دارد. فرهنگ لغت آکسفورد آن را به چندین روش تعریف می‌کند:

  • دلیل یا دلایلی که فرد برای رفتار به شیوه‌ای خاص دارد
  • میل یا تمایل عمومی کسی برای انجام کاری
  • انگیزش فرآیندی است که رفتار هدف مدار را آغاز، هدایت و حفظ می‌نماید

از این تعاریف می‌توان نتیجه گرفت که این حس، نیروی محرکه کاری است که انجام می‌دهیم و عنصر کلیدی برای دستیابی به اهداف است. برای آشنایی بیشتر با انگیزه مقاله انگیزه چیست؟ را مطالعه نمایید.

دو نوع اصلی انگیزه وجود دارد: بیرونی و درونی. انگیزه بیرونی انجام یک فعالیت برای دستیابی به یک نتیجه است که معمولاً نوعی پاداش است.

از سوی دیگر، انگیزه درونی "یک محرک درونی برای موفقیت یا احساس هدف" است. تحقیقات بیان می‌کند که اثربخش‌تر از این دو، انگیزه‌ای که منجر به بهترین نتایج می‌شود، درونی است.

کوین کروز زمانی ارزش انگیزه درونی را تأیید کرد که نوشت:

"زندگی ایجاد تاثیرگذاری است، نه درآمد."

استیون کاوی این جمله را به گونه‌ای دیگر گفت:

»انگیزه آتشی از درون است. اگر کسی بخواهد آن آتش را روشن کند، این احتمال وجود دارد که برای مدت کوتاهی بسوزد.»

روانشناسی انگیزش

روانشناس آمریکایی روانشناسی را به عنوان "مطالعه علمی ذهن و رفتار" تعریف می‌کند.

.1 پول و جوایز: برخی از افراد به سمتی سوق داده می‌شوند که تا آنجا که می‌توانند پول به دست آورند تا بتوانند ثروت خود را در جامعه خود به رخ بکشند. برخی دیگر پول را یک ضرورت برای مراقبت از خانواده خود می‌دانند.

.2 میل به بهترین بودن: من معتقدم که عامل کلیدی برای بهترین بودن از تمایل به آماده شدن نشأت می‌گیرد. مایکل جردن و تام بردی نمونه‌های بارز هستند. «آماده‌سازی مناسب از عملکرد ضعیف جلوگیری می‌کند.

.3 کمک به دیگران: آلبرت انیشتین نوشت: «من نمی‌توانم دلیلی برای اینکه اینجا هستیم جز کمک به دیگران بیان کنم» او بهترین حرف را زد.

.4 قدرت و شهرت: من فکر می‌کنم تعداد زیادی از افرادی که به شهرت می‌رسند آن را دنبال نمی‌کنند. آن‌ها به سادگی سر کار می‌روند، آستین‌ها را بالا می‌زنند، به شهرت می‌رسند و فروتن می‌مانند.

.5 شناخت: آن را با یک دانه نمک مصرف کنید. می‌تواند به سرعت و برای همیشه ناپدید شود!

.6 اشتیاق: من اهل همان شهری هستم که رودی روتیگر از فیلم «رودی» در آن حضور داشت.

من رودی را به خوبی می‌شناسم و می‌توانم بدون تردید بگویم که این اشتیاق او بود که باعث شد در نوتردام، فوتبال بازی کند و فیلم برجسته‌اش را در معرض دید عموم قرار دهد.

چرا انگیزه اینقدر قدرتمند است؟

من معتقدم که هدف محرک بیرونی این است که افراد به محرک درونی برسند که نیروی محرکه بسیار قدرتمندی است. در زیر پنج دلیل اصلی وجود دارد که چرا انگیزه درونی بسیار قدرتمند است.

.1 منجر به پایداری بهتر می‌شود

نمی‌توانم فکر کنم هیچ تلاش ارزشمندی که درگیر آن بودم آسان نبود. بیشتر دستاوردها در این مسیر با موانع و شکست مواجه می‌شوند. افراد پیگیر بر آنها پیروز شدند.

افراد پیگیر یک ضریب شکست قوی (FQ) ایجاد می‌کنند. باخت بخشی و اغلب بخش بزرگی از یک فصل ورزشی است.

طبق گفته استن کلنر در کتاب خود، با بسکتبال-سایبرنتیک: یک برنامه آموزش ذهن انقلابی برای عملکرد برنده، کسانی که موفق به ایجاد یک رویکرد FQ قوی می‌شوند از دو طریق شکست می‌خورند:

از آن بیاموزند یا ادامه دهند. حرکت به جلو ممکن است سخت‌تر از این دو باشد، اما برای موفقیت آینده ضروری است.

یکی از جملاتی که اغلب در دو و میدانی استفاده می‌شود این است که باید حافظه کوتاهی داشته باشید- شکست را فراموش کنید و همین الان ادامه دهید.

.2 تعامل را افزایش می‌دهد

کوواس و دیسویک در تحقیقات خود دریافتند که "کارکنان با محرک ذاتی بیشتر درگیر کار خود می‌شوند، و همچنین آمادگی بیشتری برای ارتقاء و مسئولیت پذیری نشان می‌دهند." افرادی که به کار خود ادامه می‌دهند کارها را انجام می‌دهند! "

همه ورزشکاران بزرگ انگیزه دارند که به تنهایی کار کنند. تعداد بسیار کمی از مردم متوجه می‌شوند که تمام زمان به تنهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

هنگامی که مایکل جردن پس از حضور در بیسبال به شیکاگو بولز بازگشت، او و بولز در پلی آف شکست خوردند.

او می‌دانست که باید پاهای بسکتبال خود را بازگرداند، اما برای ساخت فیلم Space Jam قرارداد امضا کرده بود.

بنابراین، او یک زمین بسکتبال در فضای باز در زمین فیلم ساخته بود تا بتواند بین و بعد از فیلم‌برداری تمرین کند. حتی بزرگترین بسکتبالیستی که تا به حال وجود داشته است نیاز به تمرین داشت.

.3 یادگیری با محرک درونی مؤثرتر است

هینتون زیگلر وقتی نوشت:

» اگر مایل به یادگیری نباشید، هیچ کس نمی‌تواند به شما کمک کند. اگر مصمم به یادگیری هستید، هیچکس نمی‌تواند مانع شما شود.»

من همیشه معتقد بودم معلمان بزرگ چهار کار را انجام می‌دهند: آن‌ها موضوع خود را می‌دانند، منظم هستند، با اشتیاق تدریس می‌کنند و به دانش آموزان خود در کلاس درس و خارج از آن اهمیت می‌دهند.

با این حال، هر چقدر هم که آن معلم برجسته باشد، اگر دانش آموز عامل محرک یادگیری نداشته باشد، یاد نمی‌گیرد. در آخرین تحلیل، فقط یک نفر مسئول بدنه کار شماست، شما!

.4 زمانی که انگیزه درونی داریم بهتر عمل می‌کنیم

وقتی محرک ذاتی داریم، در هر کاری که بر عهده می‌گیریم برای کمال تلاش می‌کنیم. وینس لومباردی، مربی افسانه‌ای گرین بی پکرز، زمانی که نوشت، بر اثربخشی کمال تأکید کرد،

"کمال دست یافتنی نیست، اما اگر به دنبال کمال باشیم، می‌توانیم به برتری دست یابیم."

۵. احتمال ماندن افراد با محرک درونی بیشتر است

افراد با انگیزه در روزهای سخت با شما می‌مانند، اما افراد بدون این حس زمانی که شرایط سخت می‌شود، شما را ترک می‌کنند.

وقتی یک مربی جدید برای تصدی برنامه‌ای استخدام می‌شود، اغلب به این دلیل استخدام می‌شود که برنامه در شرایط بدی قرار گرفته است- آن‌ها در حال باختن هستند.

این احتمال وجود دارد که سه تا پنج سال طول بکشد تا برنامه تغییر کند و به همین دلیل است که اغلب قراردادهای پنج ساله به مربیان جدید داده می‌شود.

با توجه به این واقعیت، مربی باید بازیکنان مستعد را به کار بگیرد. با این حال، این کافی نیست. آن‌ها همچنین می‌خواهند بازیکنان با شخصیتی را وارد کنند، زیرا آن‌ها در زمان‌های سخت با شما می‌مانند.

5 راه برای ایجاد انگیزه

به گفته کندرا گیلاس، عوامل روانشناختی خاصی در مورد انگیزه وجود دارد که می‌توانید از آنها به نفع خود استفاده کنید.

او ادعا می‌کند که این تکنیک‌های روانشناختی می‌تواند به شما کمک کند در زندگی عامل محرک بیشتری داشته باشید. در زیر پنج راه برای ایجاد انگیزه آورده شده است.

.1 از مشوق‌ها با دقت استفاده کنید

در مورد پاداش‌ها محتاط باشید. او تأکید کرد که ما نباید از کسی به خاطر باهوش بودن یا ورزشکار بودن تعریف کنیم؛ در عوض، از تلاشی که برای باهوش یا ورزشکار بودن انجام می‌دهد، تعریف کنیم.

ما علاوه بر تعریف و تمجید از کسی برای تلاشش، یک قدم جلوتر رفتیم.

ما متوجه شدیم که تعداد زیادی از مردم می‌توانند در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه تلاش زیادی انجام دهند، اما نتوانسته‌اند همین تلاش را در پنجشنبه و جمعه بیابند.

بنابراین به ورزشکاران خود گفتیم که تلاش کافی نیست و تفاوت خوب و عالی در قوام تلاش است.

بزرگان می‌توانند بهترین چیزی را که باید روزانه بدهند، پیدا کنند. هیچ یک از ما هر روز "یک نقش" خود را نداریم، اما بزرگان همیشه بهترین‌های خود را پیدا می‌کنند.

.2 چالش‌ها را معرفی کنید

اغلب به نظرم می‌رسد که چالش‌هایی که بیش از همه از آنها نگران بوده‌ام بهترین کارهایی بوده‌اند که تا به حال انجام داده‌ام.

من برای ارائه اردوهای بسکتبال و سخنرانی در کلینیک‌ها به خارج از کشور سفر کرده‌ام. مطمئناً این کار را چالش برانگیز یافتم.

می‌خواستم مطالبی ارائه کنم که برای بازیکنان و مربیان ارزشمند باشد و عصبی بودم. تنها چیزی که به من کمک کرد تا از حالت عصبی عبور کنم، آمادگی بود.

من زمان زیادی را صرف آماده سازی برای این چالش‌ها کردم.

.3 موفقیت را تجسم نکنید

این مورد در تضاد با نظریه مدرن تجسم است. مفهوم معمول این است که خود را در حال انجام فعالیت موفقیت‌آمیز ببینید.

در عوض، چری معتقد است که باید مراحلی را که برای رسیدن به موفقیت برمی‌دارید تجسم کنید.

من لزوماً با او در این فرض برای عامل محرک موافق نیستم. من به تجسم اعتقاد دارم. شما باید هدف، نتیجه نهایی را ببینید.

شلیک پرتاب‌های آزاد در بسکتبال زمان خوبی برای تجسم است. من معتقدم دیدن توپ از درون دروازه مهمتر از تلاش برای شکستن تمام مراحل برای رسیدن به آن هدف است. موفقیت را تجسم کنید.

.4 کنترل را به دست بگیرید

چری تلاش برای تسلط بر یک پروژه را تبلیغ نمی‌کند. با این حال، او تشخیص می‌دهد که چگونه می‌توانید به موفقیت پروژه کمک کنید.

اکثر پروژه‌هایی که انجام می‌دهید نیاز به کار گروهی دارند و مهم است که بدانید شما بخشی از یک تیم هستید و هدف اصلی شما کمک به موفقیت تیم است.

در دو و میدانی، ما به این مفهوم کمی متفاوت نگاه می‌کنیم. ما از تیم می‌خواهیم "میل به سلطه" را توسعه دهد. هنوز هم به تیم مربوط می‌شود، اما ما می‌خواهیم تیم برنده شود.

.5 روی مسیر تمرکز کنید، نه نتیجه

در رقابت‌های ورزشی، شما می‌خواهید نتیجه آن پیروزی باشد، اما تمرکز شما نمی‌تواند بر پیروزی باشد. تمرکز شما باید روی فرآیندی باشد که برای رسیدن به نتیجه پیروزمندانه نیاز است.

اگر نتوانید روی کارهایی که برای رسیدن به موفقیت باید انجام دهید تمرکز کنید، هرگز به یک نتیجه موفق نخواهید رسید.

سخن نهایی

روانشناسی محرک به ما بینشی در مورد نوع طرز فکری که برای برتری در زندگی به آن نیاز داریم، می‌دهد.

کسانی که به دنبال کمال هستند که منجر به تعالی می‌شود، قدرتمندترین و سازنده‌ترین افراد در هر سازمانی هستند.

آن‌ها نیازی به محرک بیرونی ندارند زیرا در درون خود هدایت می‌شوند- این در DNA آن‌هاست.

 

نظر خود را بنویسید...