9 دلیل برای اینکه به یک طرح تجاری نیاز دارید

9 دلیل برای اینکه به یک طرح تجاری نیاز دارید

109
۱ سال پیش
0

چرا داشتن طرح تجاری ارزش دارد؟

شکی نیست که شروع و راه‌اندازی یک کسب و کار، کار سختی است، اما فوق‌العاده با ارزش می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای افزایش شانس موفقیت انجام دهید، داشتن یک طرح تجاری است.

یک سند اساسی که برای هر شرکتی، بدون توجه به اندازه یا سن، ضروری است. یک طرح تجاری از جذب سرمایه‌گذاران بالقوه گرفته تا حفظ کسب و کارتان در مسیر، به شما کمک می‌کند تا به نقاط عطف مهم دست یابید و در مسیر درست رشد کنید.

طرح کسب و کار فقط سندی نیست که یک بار هنگام راه‌اندازی کسب و کار خود تهیه کنید. این یک راهنمای زنده و نفس گیر برای مشاغل موجود است. موردی که صاحبان کسب و کار باید مرتباً از آن بازدید و آن را به روز کنند.

در واقع نوشتن یک طرح تجاری اغلب یک کار دلهره‌آور برای کارآفرینان بالقوه است. بنابراین، اگر می‌خواهید از فرآیند برنامه‌ریزی صرف نظر کنید، در اینجا دلایل کلیدی برای تکمیل یک طرح تجاری وجود دارد.

1. یک نقشه راه برای دستیابی به نقاط عطف مهم تهیه می‌کند

طرح تجاری مانند یک نقشه راه برای کسب و کار شماست. این طرح به شما کمک می‌کند تا نقاط عطف کسب و کار را تعیین و دنبال کنید و به آن برسید.

برای اینکه برنامه شما به این شکل عمل کند، طرح تجاری شما باید ابتدا اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شرکت شما را مشخص کند. سپس می‌توانید مراحل خاص لازم برای رسیدن به آن اهداف را پر کنید.

این روش تضمین می‌کند که پیشرفت خود یا عدم وجود آن را اندازه گیری کنید و تنظیمات لازم را در طول مسیر انجام دهید تا در مسیر باقی بمانید و از انحرافات پرهزینه اجتناب کنید.

در واقع، یکی از مهم‌ترین دلایل شکست کسب‌وکارهای جدید، برنامه‌ریزی بد کسب‌وکار است. این را با انعطاف ناپذیری ترکیب کنید تا دستور العملی برای فاجعه داشته باشید.

طرح تجاری فقط برای استارت‌آپ‌ها نیست. کسب و کارهای تثبیت شده از بازنگری مجدد طرح تجاری خود سود زیادی می‌برند.

این طرح آن‌ها را در مسیر نگه می‌دارد، حتی زمانی که بازار جهانی به سرعت در حال تغییر است، همانطور که در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم.

.2 اهداف و مقاصد واقع بینانه را برای ارزیابی امکان سنجی ایده خود تعیین می‌کند

بدون طرح مذکور، تعیین اهداف و مقاصد واقع بینانه برای کسب و کار شما دشوار خواهد بود. این امر ارزیابی دقیق امکان سنجی ایده کسب و کار شما را تقریباً غیرممکن می‌کند.

شما باید تأیید کنید:

  • آیا بازاری برای محصول یا خدمات شما وجود دارد
  • مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند
  • چگونه در رقابت فعلی برتری خواهید داشت

یک طرح تجاری اساساً شما را مجبور می‌کند که یک قدم به عقب بردارید و به تجارت خود به طور عینی نگاه کنید. این نگاه تصمیم‌گیری‌های سخت را در مسیر بسیار آسان‌تر می‌کند.

علاوه بر این، طرح کسب و کار به شما کمک می‌کند تا ریسک‌ها و فرصت‌ها را در مراحل اولیه شناسایی کنید.

به شما زمان لازم را برای ارائه استراتژی‌هایی برای رسیدگی صحیح به آن‌ها می‌دهد.

.3 پیشرفت شما را دنبال می‌کند و موفقیت را می‌سنجد

هدفی که اغلب نادیده گرفته می‌شود از طرح کسب و کار به عنوان ابزاری برای تعریف معیارهای موفقیت است. بخش مهمی از نوشتن برنامه شما شامل جمع‌آوری یک برنامه مالی قابل دوام است.

این برنامه شامل صورت‌های مالی مانند سود و زیان، جریان نقدی، ترازنامه و پیش‌بینی فروش می‌شود.

با گنجاندن این معیارهای مالی در طرح کسب و کار خود، ناگهان یک راه آسان برای ارتباط استراتژی خود با عملکرد واقعی پیدا خواهید کرد.

شما می‌توانید پیشرفت را پیگیری کرده، نتایج را اندازه گیری کنید و نحوه پیشرفت شرکت را پیگیری نمایید.

بدون برنامه، تقریباً غیرممکن است که بسنجید آیا در مسیر درست هستید یا خیر.

علاوه بر این، با ارزیابی موفقیت‌ها و شکست‌های خود، یاد می‌گیرید که چه چیزی مؤثر است و چه چیزی مؤثر نیست و می‌توانید تغییرات لازم را در برنامه خود ایجاد کنید.

به طور خلاصه، داشتن یک طرح تجاری به شما چارچوبی برای سنجش موفقیت شما می‌دهد. همچنین به ایجاد یک پایگاه داده دانش "درس‌های آموخته شده" برای جلوگیری از اشتباهات پرهزینه در آینده کمک می‌کند.

.4 نام تجاری خود را تعیین کنید و رقبای خود را راه بیندازید

رقبا یکی از عواملی هستند که باید در راه‌اندازی کسب و کار به آن توجه کنید. خوشبختانه، تحقیقات رقابتی بخشی جدایی ناپذیر از نوشتن یک طرح تجاری است.

این تحقیقات شما را تشویق می‌کند که سؤالاتی را پاسخ دهید که عبارتند از:

  • رقابت شما در چه مرحله‌ای به خوبی انجام می‌شود؟ چه کار ضعیفی انجام می‌دهند؟
  • برای متمایز کردن خود چه کاری می‌توانید انجام دهید؟
  • چه چیزی می‌توانید از آنها بیاموزید؟
  • چگونه می‌توانید کسب و کار خود را متمایز کنید؟
  • در چه زمینه‌های کلیدی کسب و کار می‌توانید از آنها پیشی بگیرید که به شما برتری می‌دهد؟
  • چگونه می‌توانید بازار هدف خود را شناسایی کنید؟

یافتن پاسخ این سؤالات به شما کمک می‌کند موقعیت استراتژیک بازار را مستحکم کرده و راه‌هایی را برای متمایز کردن خود شناسایی کنید.

همچنین به سرمایه گذاران بالقوه ثابت می‌کند که شما تکالیف خود را انجام داده‌اید و درک می‌کنید که چگونه باید رقابت کنید.

.5 نیازهای مالی و مدل‌های درآمدی را تعیین می‌کند

بخش مهمی از شروع یک کسب و کار این است که بدانید هزینه‌های شما چقدر خواهد بود و چگونه برای پوشش این هزینه‌ها درآمد ایجاد می‌کنید.

ایجاد یک طرح کسب و کار به شما کمک می‌کند تا این کار را انجام دهید و در عین حال نیازهای مالی مداوم را نیز در نظر داشته باشید.

بدون یک مدل کسب و کار، دشوار است که بدانید آیا ایده کسب و کار شما درآمدزایی خواهد کرد یا خیر.

با جزییات نحوه برنامه‌ریزی برای کسب درآمد، می‌توانید به طور مؤثر دوام و مقیاس پذیری کسب و کار خود را ارزیابی کنید.

درک زود هنگام این موضوع می‌تواند به شما کمک کند از خطرات غیرضروری اجتناب کرده و با این اطمینان شروع کنید که کسب و کار شما برای موفقیت راه اندازی شده است.

.6 برنامه بازاریابی خود را مستند کنید

طرح کسب و کار راهی عالی برای مستندسازی برنامه بازاریابی شماست. در واقع، کل طرح تجاری شما می‌تواند بر تلاش‌های بازاریابی شما متمرکز شود.

این امر اطمینان حاصل می‌کند که تمام فعالیت‌های بازاریابی شما با اهداف کلی شما هماهنگ هستند.

طرح باید شامل اطلاعاتی در مورد بازار هدف، استراتژی بازاریابی و همچنین بودجه شما باشد.

جزئیات مواردی مانند نحوه برنامه‌ریزی شما برای جذب و حفظ مشتریان، به دست آوردن سرنخ‌های جدید، نحوه کار قیف بازاریابی دیجیتال و غیره هستند.

داشتن یک برنامه بازاریابی مستند به شما کمک می‌کند تا عملیات تجاری را خودکار کنید، در مسیر خود بمانید و اطمینان حاصل کنید که بیشترین استفاده را از دلارهای بازاریابی خود می‌کنید.

.7 چشم انداز را روشن می‌کند و اطمینان می‌دهد که همه در یک صفحه هستند

برای ایجاد یک کسب و کار موفق، به یک چشم انداز روشن و یک برنامه برای چگونگی دستیابی به آن نیاز دارید.

همه اینها در بیانیه مأموریت شما، که هدف کسب و کار شما را مشخص می‌کند و برنامه پرسنلی شما، که نقش‌ها و مسئولیت‌های کارکنان فعلی و آینده را مشخص می‌کند به تفصیل آمده است.

آن‌ها با هم چشم انداز بلندمدتی را که در ذهن دارید و اینکه چه کسی برای رسیدن به آن نیاز به مشارکت دارد را ایجاد می‌کند. علاوه بر این، طرح کسب و کار شما ابزاری عالی برای اطلاع رسانی به تیم شما است.

از طریق بررسی برنامه‌های مداوم، می‌توانید به راحتی همه افراد شرکت خود را در یک صفحه قرار دهید و نیروی کار خود را به سمت کارهایی هدایت کنید که واقعاً سوزن را حرکت می‌دهند.

.8 جذب سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری

یکی از دلایل اصلی داشتن یک طرح تجاری، جذب سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاران می‌خواهند بدانند که شما یک برنامه محکم دارید.

اینکه کسب و کار شما در مسیر درستی قرار دارد و پتانسیل بلندمدتی در سرمایه گذاری شما وجود دارد نکته مهمی برای سرمایه‌گذاران است.

طرح تجاری نشان می‌دهد که کسب و کار شما جدی است و مراحل مشخصی برای موفقیت در آن وجود دارد. همچنین نشان می‌دهد که شما شایستگی لازم را برای تحقق بخشیدن به آن چشم‌انداز دارید.

سرمایه‌گذاران، شرکا و اعتباردهندگان می‌خواهند ببینند که شما قبل از ارائه حمایت از آنها زمان و تلاش خود را صرف کرده‌اید.

همه این‌ها شما را به یک فرصت سرمایه‌گذاری جذاب‌تر تبدیل می‌کند که می‌تواند منجر به تأمین مالی بیشتر در مسیر سرمایه گذاری‌های خطرپذیر و بانک‌ها شود.

.9 آینده کسب و کار شما

در نهایت، یک طرح تجاری به شما کمک می‌کند تا وضعیت فعلی خود را ارزیابی کرده و پیش بینی‌های واقع بینانه‌ای برای آینده داشته باشید.

این یک گام اساسی در رشد کسب و کار شما است و اغلب نادیده گرفته می‌شود. هنگامی که یک طرح تجاری دارید، شناسایی فرصت‌ها و تصمیم گیری آگاهانه بر اساس داده‌ها آسان‌تر است.

بنابراین، از شما می‌خواهد که اهداف، استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی را ترسیم کنید تا به سازمان کمک کنید تا روی آنچه مهم است متمرکز بماند.

با بازنگری منظم طرح کسب و کار خود، به ویژه زمانی که بازار جهانی تغییر می‌کند، برای مقابله با چالش‌هایی که بر سر راهتان قرار می‌گیرد، مجهزتر خواهید بود و سریع‌تر حرکت می‌کنید.

همچنین در موقعیت بهتری برای استفاده از فرصت‌ها به محض ظهور آنها خواهید بود.

چرا طرح‌ تجاری مورد نیاز است؟

با صرف زمان برای ایجاد یک طرح کسب و کار، اطمینان حاصل می‌کنید که کسب و کار شما در مسیر درستی قرار دارد و یک نقشه راه برای رسیدن به آن دارید.

با یک طرح و فرآیندهای تجاری به خوبی اجرا شده، می‌توانید شانس موفقیت خود را افزایش دهید و تصمیمات تجاری آگاهانه بگیرید.

امیدواریم این پست به شما نشان داده باشد که یک طرح تجاری چقدر می‌تواند مهم و ارزشمند باشد.

در حالی که ممکن است هنوز دلهره‌آور به نظر برسد، ارزش آن را دارد که برای ایجاد یک مورد برای کسب و کار خود وقت بگذارید.

خوشبختانه، ممکن است 30 دقیقه طول بکشد تا یک طرح تجاری قابل اجرا و مفید را تکمیل کنید.

اگر به دنبال راهنمایی گام به گام بیشتر هستید، ابزارهای برنامه ریزی عالی زیادی وجود دارد. هر چه که لازم است، برنامه خود را بنویسید و به سرعت خواهید دید که چقدر می‌تواند مفید باشد.

سؤالات متداول

طرح کسب و کار چیست؟

طرح کسب و کار یک سند مکتوب است که کسب و کار شما، اهداف، استراتژی‌ها و نحوه برنامه‌ریزی شما برای دستیابی به آن اهداف را شرح می‌دهد.

این طرح مانند یک نقشه راه برای کسب و کار شما است؛ همه چیز از بازار هدف شما تا اهداف درآمدی شما را مشخص می‌کند. طرح کسب و کار برای هر کارآفرین یا کسب و کار کوچک ضروری است.

این طرح نه تنها به شما کمک می‌کند سازماندهی شده باشید و متمرکز بمانید، بلکه به عنوان ابزاری برای جذب سرمایه گذاران، شرکا و مشتریان نیز عمل می‌کند.

آیا ارزش داشتن یک طرح تجاری را دارد؟

طرح کسب و کار افزودنی عالی برای سرمایه‌گذاری‌های تجاری شماست و یک سند ضروری است که باید داشته باشید.

این طرح شامل همه چیز می‌شود، از آنچه کسب و کار می‌فروشد تا اینکه بازار هدف چیست و موضوع و اهداف آن چه می‌باشد. طرح تجاری فقط برای مشاغل بزرگ نیست؛ در واقع، بیشتر مشاغل کوچک از داشتن آن سود می‌برند.

دلایل مختلفی وجود دارد که شما به یک طرح تجاری نیاز دارید و برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

.1 به عنوان یک نقشه راه عمل می‌کند، که مشخص می‌نماید به کجا می‌خواهید بروید و چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید که به آنجا برسید.

.2 شما را وادار می‌کند تا به تمام جنبه‌های کسب و کار خود فکر کنید، از بازاریابی و فروش گرفته تا عملیات و امور مالی.

.3 به شما کمک می‌کند ریسک‌ها و فرصت‌های بالقوه را شناسایی کنید.

.4 می‌توان از آن به عنوان ابزاری برای ارائه به سرمایه‌گذاران یا وام دهندگان استفاده کرد.

.5 و سرانجام یک منبع ارزشمند برای حفظ تجارت شما در مسیر درست است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طرح تجاری، توصیه می‌کنم مقاله چگونگی ساخت طرح کسب و کار با کمک استراتژی بازاریابی را مطالعه کنید.

نظر خود را بنویسید...