مهمترین مهارت مربیگری برای تبدیل شدن به یک مربی عالی
604
۲ سال پیش
0

مهمترین مهارت مربیگری برای تبدیل شدن به یک مربی عالی

مجموعه‌ای از مهارت‌های مربیگری وجود دارد که هر مربی خوب از آن برخوردار است. یک مربی خوب چیست؟ چه صفاتی دارد؟ تعدادی مهارت اساسی مربیگری وجود دارد که برای تبدیل‌شدن به یک مربی عالی به آنها نیاز دارید.

به‌طور کلی، یک کوچ از مشتری خود در دستیابی به اهداف یا راه حل‌های خاص، فرآیندهای تغییر و توسعه شخصی حمایت می‌کند. اما چه چیزی یک مربی معمولی را از یک مربی بزرگ متمایز می‌کند؟

برخی از مهارت‌ها مانند همدلی، کنجکاوی و شهود توانایی‌های طبیعی هستند، یا با تجربه و تمرین شما به عنوان یک مربی که توسط دیگران قابل یادگیری است، افزایش می‌یابند.

11 مهارت ضروری مربیگری که شما را به یک مربی عالی تبدیل می‌کند

در بخش زیر ما برای شما انواع مهارت مربیگری را معرفی خواهیم کرد. اما مهارت‌های اصلی مربیگری را باید با جزییات دقیق بدانید و در کسب‌وکار خودتان از آن استفاده کنید.

یکی از بهترین کتاب‌ها در این زمینه " کتاب هفت مهارت مؤثر مربیگری " است، که پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را مطالعه بفرمایید.

1- اولین مهارت ضروری آموزشی - تعیین اهداف

اولین مهارت مربیگری مهمی که باید داشته باشید، توانایی استخراج اهداف واضح، قابل‌دستیابی، به خوبی تعریف‌شده و انگیزشی از مشتریان است.

اهداف و نقاط عطف درست، اقدامات را هدایت می‌کند و انرژی مشتریان را بر روی یک هدف روشن متمرکز می‌کند.

برای کمک به مشتری برای کشف و ارزیابی اهداف خود، برخی از تکنیک‌های تعیین هدف اثبات‌شده مانند SMART انتخاب خوبی هستند.

این بدان معناست که هدف باید همیشه مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع‌بینانه و به موقع باشد.

یکی دیگر از مهارت‌های مهم یک مربی بزرگ این است که بتواند مسائل را به عنوان راه حل بیان کند.

بنابراین وقتی مشتریان شما در مورد مشکلی به شما می‌گویند، بپرسید برای حل آن مشکل چه اتفاقی باید بیفتد.

مهارت های مربیگری

2- یکی دیگر از مهارت‌های آموزشی کلیدی - گوش دادن فعال

یک مهارت عالی کوچینگ گوش دادن فعالانه به مشتری، جمع‌آوری اطلاعات و سپس فیلتر کردن و شفاف‌سازی آن برای مشتری است.

شنونده فعال خنثی، بدون قضاوت و درگیر است. بنابراین سعی کنید تا حد امکان عینی باشید، توجه کامل خود را به هر مشتری معطوف کنید و علاقه واقعی خود را نشان دهید.

گوش دادن فعال شامل:

تکرار: با تکرار کلمات یا جملات معنی‌دار، به مشتریان خود نشان می‌دهید که واقعاً آنچه برای آنها مهم است را درک می‌کنید و البته واقعاً باید آنها را درک کنید.

پیام کلیدی مشتری خود را با کلمات خود خلاصه کنید (از جملات کوتاه استفاده کنید). این تضمین می‌کند که پیام مشتری را درک می‌کنید و کمک می‌کند تا تمرکز خود را بر آنچه مهم است حفظ کنید.

شما همچنین می‌توانید به‌طور فعال در بین جلسات به مشتریان خود گوش دهید. از یک ابزار نرم‌افزاری مانند xmind استفاده کنید، تا بتوانند افکار و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و به آنها این احساس را بدهند که همیشه کسی وجود دارد که به آنها گوش می‌دهد.

علاوه بر گوش دادن فعالانه به سخنان مشتری خود، خواندن حرکات، جذب احساسات و افکار و خواندن بین خطوط را فراموش نکنید.

آیا مشتری وقتی در مورد همکارش به شما می‌گوید واقعاً عصبانی می‌شود یا وقتی در مورد شریک زندگی‌اش صحبت می‌کند ناراحت می‌شود؟ آیا هنگام صحبت در مورد آن مصاحبه شغلی هیجان‌زده یا مضطرب است؟

3- مربیگری روابط خوب: ایجاد رابطه و نشان دادن همدلی

یکی دیگر از مهارت‌های مربیگری بسیار مهم این است که به مشتری خود نشان دهید که واقعاً آنها را درک می‌کنید. از طریق گوش دادن فعال و مشاهده، همدلی به طور طبیعی رشد می‌کند.

این در مورد ارتباط با مشتری بدون قضاوت و تمرکز بر روی خود است. همدلی باعث ایجاد اعتماد می‌شود و جزء مهم یک رابطه مربیگری عالی است.

فقط از چارچوبی برای فرآیند آموزش پیروی نکنید. هر مشتری و فرآیند فردی است و همچنین نیاز به پشتیبانی دارد.

سعی کنید بفهمید چه چیزی می‌تواند به مشتری شما کمک کند تا سریع‌تر به هدف خود برسد، یا راه‌حلی پایدار برای مشکل خود بیابد.

یک مربی خوب کیست

4- یک مربی خوب کیست؟ - کنجکاوی:

تفاوت بین دانش (یا فرضیات) و کشف، کنجکاوی است. یکی دیگر از مهارت‌های ضروری که مربیان خوب دارند.

سعی کنید قضاوت نکنید و تا جایی که ممکن است عینی بمانید، در این حالت متوجه می‌شوید چه چیزی واقعاً برای مشتری شما اهمیت دارد.

به اهداف یا مشکلات او علاقه واقعی نشان دهید و به جای تمرکز بر روی سؤال یا فناوری بعدی در دستور کار خود در لحظه بمانید.

یک مهارت ارزشمند این است که وقفه‌ها را به حداقل برسانید. اما در عین حال مکالمه را متمرکز و هدفمند نگه دارید.

5- ساختار (راهنماها) را در طول فرآیند ارائه دهید

کوچ از مشتریان خود در دستیابی به یک هدف خاص یا یافتن راه‌حل برای موقعیتی که در آن قرار دارند حمایت می‌کند. معمولاً، این یک رویداد یک بار نیست، بلکه یک فرآیند زمان‌بر است.

این جلسه برای یافتن راه‌حل‌های جدید، الهام‌بخش و انگیزه، و فکر کردن در مورد اقداماتی که مشتریان ما باید قبل از رسیدن به اهداف خود انجام دهند، استفاده می‌شود.

کار واقعی بعد از جلسه شروع می‌شود. زیرا مشتری باید آنچه را که از جلسه آموخته است در زندگی روزمره خود پیاده کند.

در تئوری، این اغلب آسان است، اما همیشه موانع (پیش‌بینی‌نشده)، واکنش‌ها، حواس‌پرتی‌ها یا الگوهای غیرمفید وجود خواهد داشت که برداشتن این مراحل را سخت‌تر از آنچه به نظر می‌رسد، می‌کند.

به عنوان یک مربی بزرگ، این واقعیت را می‌دانید و مشتریان خود را برای آن آماده می‌کنید. مشتریان خود را پس از یک جلسه تنها نگذارید و دستورالعمل‌ها یا چارچوبی را در طول دوره آموزشی ارائه دهید.

هر کوچ مشتری دارای چند فرآیند است، بنابراین سطح پشتیبانی شما باید معلوم و مشخص باشد. بررسی‌های منظم، کاربرگ‌ها، ژورنال یا نظرسنجی‌ها ابزارهای عالی برای ادامه روند بین جلسات و اطمینان از اینکه مشتریان ما در مسیر خود قرار دارند، هستند.

برنامه‌های مختلفی هستند که به‌عنوان یک ابزار نرم‌افزاری عالی به شما کمک می‌کنند تا آن پشتیبانی برای هر فرایند را برای هر مشتری ارائه دهید و در زمان کارهای روزانه خود، مانند تنظیم یک جلسه صرفه‌جویی کنید.

 مهارت‌های مربیگری مؤثر

6- مهارت‌های مربیگری مؤثر - ارائه بازخورد:

بازخورد دادن به روش صحیح یکی دیگر از مهارت‌های ضروری مربیگری است. بازخورد هرگز نباید زیاده‌روی باشد یا به‌عنوان راهی برای نشان دادن اینکه شما «بهترین می‌دانید» یا متخصص هستید به مشتری‌تان استفاده کنید.

باید واضح، مرتبط، سازنده، راه حل محور، مثبت و انگیزشی باشد.

هدف ایجاد احساس بد در مشتری نسبت به کاری که انجام می‌دهد نیست، بلکه تلاش بیشتر برای کمک به آنها برای یافتن راه‌حل‌ها و راه‌های جدید برای بهبود و انجام بهتر است.

ارائه بازخورد به روش صحیح، راهی عالی برای ایجاد اعتماد با مشتری است.

7- دریافت انتقادات و پیشنهادات:

بعد از هر جلسه یک نظرسنجی کوتاه به مشتریان خود اختصاص دهید تا بتوانند بینش‌های کلیدی خود را برای هر جلسه به اشتراک بگذارند و در مورد آنچه در آن جلسه بیشترین ارزش را داشت، بازخورد ارائه کنند.

آنها را تشویق کنید تا یک یادداشت موفقیت روزانه بنویسند، تا افکار و تجربیات خود را در لحظه بروز و جدید شدن احساسات به اشتراک بگذارند.

از بررسی‌های منظم استفاده کنید تا ببینید اوضاع چگونه پیش می‌رود و آیا به پشتیبانی بیشتری نیاز است یا خیر.

شما می‌توانید آن را به جریان آموزشی مشتریان خود اختصاص دهید تا بتوانند در مسیر رسیدن به اهداف، انگیزه و اراده کافی داشته باشند.

8- مهارت کلیدی آموزشی: سؤالات (درست) را در زمان مناسب بپرسید

پرسیدن سؤالات قوی یکی از مهم‌ترین مهارت‌های کوچینگ است.

سؤالات درست به مشتریان شما کمک می‌کند تا اهداف خود را روشن کنند و همچنین پاسخ و راه‌حلی برای مشکلات خود بیابند.

دانستن انواع صحیح سؤالات و پرسیدن آنها در زمان مناسب، کلید موفقیت یک فرآیند کوچینگ است.

مهارت آموزشی خوب شماره نه: ارزشیابی مستمر انجام دهید

9- مهارت آموزشی خوب شماره نه: ارزشیابی مستمر انجام دهید

ارزشیابی آموزش روشی سیستماتیک برای تعیین نتیجه و شایستگی آموزش مؤثر است.

آموزش فرآیندی پویا و فردی است. برنامه‌ها و اهداف مشتریان ما هرگز ثابت نیستند. زیرا توسعه و تغییر هرگز خطی نیستند.

اهداف در طول رابطه مربیگری تغییر می‌کنند و تکامل می‌یابند و باید تغییر کنند.

برای مدیریت حواس‌پرتی‌های آتی، نظارت و ارزیابی فرآیند در حال انجام به صورت مداوم بسیار مهم است.

این کمک می‌کند تا به راحتی تعیین کنید که آیا یک روش تطبیقی و دستورالعمل‌های اضافی مورد نیاز است یا خیر.

نحوه اجرای آموزش مهارتی مؤثر در دو مرحله در این مقاله شرح داده شده است.

10- استفاده صحیح از تکنیک‌ها، روش‌ها و ابزار

دانستن زمان و نحوه استفاده از تکنیک صحیح کوچینگ یکی از مهارت‌های کلیدی کوچینگ است.

تکنیک‌ها و ابزارهای آموزشی، در صورت استفاده صحیح، می‌توانند مسیر زندگی مشتری را تغییر داده و به رشد مستمر، شکوفایی و موفقیت پایدار کمک کنند.

کوچینگ مؤثر فراتر از توانایی پرسیدن سؤالات درست به ترتیب درست است.

مربیان ممتاز در هدایت مشتریان خود در فرآیند تغییر متخصص هستند.

آنها مشتریان خود را برای دستیابی به پتانسیل کامل خود، غلبه بر موانع و کمک به آنها در دستیابی به موفقیت پایدار، توانمند و توانمند می‌کنند.

11- آموزش مهارت مربیگری: تحلیل اطلاعات و عملکرد گذشته

این معمولاً بیشتر یک مهارت آموزشی است، اما تضمین می‌کند که شما همیشه آموزش‌های با کیفیت بالا و قوی را به هر یک از مشتریان خود ارائه دهید.

به مشتریان خود اجازه دهید قبل و بعد از هر جلسه آموزشی یک نظرسنجی کوتاه را تکمیل کنند.

این به شما و مشتریانتان کمک می‌کند تا از آخرین جلسه در مورد پیشرفت و موفقیت خود یاد بگیرید و اطمینان حاصل کنید که یکدیگر را درک می‌کنید.

همچنین یک راه ایده آل برای بررسی اینکه آیا مشتری از آموزش راضی است یا چیزی وجود دارد که او مایل است در جلسه بعدی متفاوت باشد.

از ابزارها استفاده کنید تا بررسی کنید که آیا مشتری این کار را انجام داده است یا خیر؟ و ببینید آیا موانعی وجود دارد یا خیر و با چه چیزی مواجه شده‌اند.

این به شما نشان می‌دهد که در حال حاضر چه چیزی آنها را بیشتر آزار می‌دهد و می‌خواهند در جلسه بعدی روی چه چیزی تمرکز کنند.

در همان زمان، متوجه خواهید شد که چه چیزی مؤثر بوده و چه چیزی مؤثر نیست، بنابراین می‌توانید آموزش را مطابق با نیازهای مشتریان خود تنظیم کنید.

این موارد از مهم‌ترین نکاتی هست که نیاز به دانستن برای تبدیل‌شدن به یک مربیگری حرفه‌ای هست. البته نکات بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد که در سلسله مقالات کوچینگ و مربیگری به آنها خواهیم پرداخت.

به طور مرتب بررسی کنید که آیا به نقاط عطف و اهداف رسیده‌اید یا خیر. خیلی بدیهی به نظر می‌رسد، اما گاهی اوقات تا زمانی که یک قدم به عقب برنگردیم و آنچه قبلاً انجام شده  است را پیگیری نکنیم، متوجه پیشرفت خود نمی‌شویم. این انگیزه را برای برداشتن گام‌های بعدی و ادامه دادن ایجاد می‌کند.

 

نظر خود را بنویسید...