بازاریابی پایدار چیست؟
196
۲ سال پیش
0

بازاریابی پایدار چیست؟

بازاریابی پایدار، ترویج محصولات، خدمات و شیوه‌های مسئولیت پذیری اجتماعی است.

در حالی که برندهای دوستدار محیط زیست به طور طبیعی بر روی کمپین‌های بازاریابی پایدار کار می‌کنند، برندهایی که ریشه در پایداری ندارند، همچنان می‌توانند اصول آن را در استراتژی خود اعمال کنند.

هدف آن ترویج یک مأموریت است، نه یک محصول یا خدمات.

بازاریابی پایدار در مقابل بازاریابی سبز

در حالی که هر دو اصطلاح اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، بین بازاریابی سبز و بازاریابی پایدار تفاوت وجود دارد.

بازاریابی سبز بر استراتژی‌هایی متمرکز است که آگاهی و حفاظت از محیط زیست را ارتقاء می‌دهد. از سوی دیگر، بازاریابی پایدار کمی گسترده‌تر است.

این نوع بازاریابی امور مربوط به بازاریابی سبز را دارد و همچنین شامل اقداماتی است که فراتر از محیط زیست می‌باشد، مانند مسائل اجتماعی و اقتصادی.

آیا مشتریان بالقوه به پایداری توجه دارند؟

پایداری موضوعی است که اخیراً مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری معتقدند که این امر فقط برای رده سنی جوان مهم است، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این یک نگرانی بین نسلی است.

در سال 2022، 1034 مصرف کننده مورد بررسی قرار گرفتند تا در مورد عادات خرید آنها مطالعه شود.

نیمی از پاسخ دهندگان بر این باورند که تغییرات آب و هوایی یکی از مهم‌ترین مسائل اجتماعی است که شرکت‌ها باید در مورد آن موضع گیری کنند.

این ارزش در تصمیمات خرید مصرف کنندگان منعکس می‌شود. نزدیک به نیمی از پاسخ دهندگان (46٪) می گویند که احتمال بیشتری دارد از شرکتی خرید کنند که فعالانه تلاش می‌کند اثرات زیست محیطی را کاهش دهد.

علاوه بر این، تقریباً 28% از پاسخ دهندگان می گویند که تأثیرات زیست محیطی یک برند و تولید اخلاقی محصولات آن دو مورد از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر تصمیمات خرید آنها است.

طبق داده‌ها، 38% از پاسخ‌دهندگان بیشتر به محصولات اخلاقی اهمیت می‌دهند در حالی که جوانان بیشترین اهمیت را به اثرات زیست محیطی می‌دهند. با این حال، همه گروه‌های سنی به شیوه‌های پایدار توجه دارند.

بنابراین، برای پاسخ به سؤال مطرح شده در ابتدای این مطلب، باید بگوییم پاسخ بله است. مصرف‌کنندگان در همه رده‌های سنی به پایداری اهمیت می‌دهند.

از اینرو، حتی اگر نام تجاری شما ریشه در این مأموریت نداشته باشد، همچنان ارزش سرمایه گذاری در زمان و منابع در شیوه‌های پایدار و بازاریابی برای جذب مشتریان بیشتر را خواهید یافت.

استراتژی‌های بازاریابی پایدار

۱- هدف بزرگتری داشته باشید.

2. ارزش را بالاتر از سود در نظر بگیرید.

3. مشتری مدار باشید.

4. پایداری را در تمام جنبه‌های برند خود منعکس کنید.

۱- هدف بزرگتری داشته باشید.

برندها معمولاً موفقیت خود را با اعداد قضاوت می‌کنند. میزان درآمدی که آنها در هر دوره معینی دارند یا خواهند داشت، معمولاً بزرگترین شاخص موفقیت است.

پایداری، این دیدگاه را با ارزیابی برندها با چیزی بزرگتر از سود تغییر می‌دهد. به عنوان یک برند، باید چیزی را تبلیغ کنید که بزرگتر از محصولات و خدمات شما باشد و از هر صنعت خاصی فراتر رود.

آیا رسالت اجتماعی مشخصی دارید؟ اگر نه، وقت خود را صرف کشف این موضوع کنید و بفهمید برند شما چگونه در پیشبرد آن مأموریت نقش دارد؟

به عنوان مثال، نام تجاری مد پاییز آدیگبو، لباس، لوازم جانبی و اقلام دکور خانه را می‌فروشد. با این حال، مأموریت آن، همانطور که در وب سایتش ذکر شده است، تأثیرگذاری بر زندگی زنان در مقیاس جهانی است.

آن‌ها این کار را با استفاده از امکانات تولیدی متعلق به زنان و به کارگیری صنعتگران زن و همچنین شیوه‌های دیگر انجام می‌دهند.

2. به موضوعی فراتر از سود فکر کنید.

اصل بازاریابی پایدار در مورد ایجاد ارزش بلند مدت است. اغلب، برندها بر کسب بازده فوری تمرکز می‌کنند.

به عنوان مثال، بسیاری از تاکتیک‌های بازاریابی مانند اجرای تبلیغات گوگل و وبلاگ نویسی، مولدهای بزرگی هستند.

با این حال، وقتی شخصی از شما خرید کرده و به مشتری تبدیل شود، چه اتفاقی می افتد؟ چگونه وفاداری ایجاد می‌کنید؟ بازاریابی پایدار به روش‌هایی برای پرورش مصرف کنندگان در طول سفر خریدار می‌پردازد.

آموزش یکی از راه‌های ایجاد وفاداری با مخاطبان در همان ابتدا است. از زمانی که برای اولین بار شما را در رسانه‌های اجتماعی کشف کرده، تا زمانی که هدفی را تعیین کردند.

به عنوان مثال، یک برند غذایی می‌تواند به مخاطبان خود در مورد اهمیت کشاورزی اخلاقی در رسانه‌های اجتماعی آموزش داده و این روند را پس از خرید با نکات بازیافت بسته بندی ادامه دهد.

3. مشتری مدار باشید.

ممکن است با خود فکر کنید، "آیا مصرف گرا بودن همان بازاریابی نیست؟"

در حالت ایده آل، بله، اما همیشه اینطور نیست.

در بازاریابی سنتی، یک برند اغلب سعی می‌کند یک محصول یا خدمات را به سمت مشتری سوق دهد. اما بازاریابی مصرف‌گرا، بیشتر در مورد درک نیازهای مشتریان و تنظیم بازاریابی خود با آن است.

به عنوان مثال، بگویید مخاطبان شما میل به شفافیت بیشتر در شیوه‌های منبع یابی شما دارند یا می‌خواهند که شما در مورد مسائل اجتماعی با صدای بلندتر صحبت کنید.

می‌توانید از این اطلاعات برای کمپین بعدی خود استفاده نمایید. با وجود رقابت بسیار زیاد، یکی از راه‌های مشتری مداری، نوآوری است.

همه ما داستان هشداردهنده بلاک باستر و نتفلیکس را شنیده‌ایم. اما این حکایت از یک تغییر اجتماعی بزرگ دارد که Blockbuster تمایلی به ایجاد آن نداشت.

حقیقت این است که نوآوری همیشه نباید آنقدر بزرگ باشد. این امر می‌تواند در تکرارهای کوچک اتفاق بیفتد. نکته کلیدی در اینجا این است که با نیازهای مخاطب خود در تماس باشید.

4. پایداری را در تمام جنبه‌های برند خود منعکس کنید.

بازاریابی پایدار اگر معتبر نباشد، کار نمی‌کند. تصور کنید کسب‌وکاری که ادعا می‌کند پایدار است، در اجرای هر گونه شیوه‌ای برای ارتقای مأموریت خود شکست خورده است.

مصرف کنندگان به آن برند بی اعتماد خواهند شد و بازگرداندن آن دشوار خواهد بود. اطمینان حاصل کنید که برند شما از یک لنز جامع به پایداری نگاه می‌کند.

آیا در مورد پایداری موعظه می‌کنید، اما از منابع ناپایدار برای ساخت محصول خود استفاده می‌کنید؟ آیا با برندهایی همکاری می‌کنید که با مأموریت شما در تضاد هستند؟ آیا تیم شما نماینده آینده‌ای است که می‌خواهید تبلیغ کنید؟

این‌ها سؤالاتی هستند که باید بپرسید تا مشخص کنید آیا نام تجاری شما منعکس کننده مأموریتی است که برای دستیابی به آن در نظر گرفته‌اید یا خیر. مناطقی را که نیاز به کار دارند شناسایی کنید و به سراغ تابلوی نقاشی بروید تا استراتژی‌هایی را که با مأموریت شما همسو هستند، پیدا کنید.

مخاطبان انتظار کمال ندارند، اما برای شفافیت ارزش قائل هستند. اشکالی ندارد؛ به مردم بگویید که در حال حاضر در کجا کوتاهی می‌کنید و چگونه قصد دارید این مشکلات را برطرف نمایید.

نمونه‌های بازاریابی پایدار

1. Thinx

Thinx یک برند لباس زیر است که مأموریت آن ارائه راه حل‌های پایدار برای قاعدگی است. همه چیزهایی که برند از نظر بازاریابی ارائه می‌کند، بر این ارزش اصلی متمرکز است.

صفحات رسانه‌های اجتماعی این برند ترکیبی از تبلیغات محصول، محتوای آموزشی و اعلامیه‌های مأموریت محور است.

کلید بازاریابی پایدار این است که آن را به روشی معتبر انجام دهید که در برند احساس شود، برخلاف افزونه‌ای که در مواقع مناسب از آن استفاده می‌گردد. Thinx یک مثال عالی از نحوه انجام درست آن است.

2. Kind Socks

این شرکت پوشاک بر اساس تمایل بنیانگذار برای یافتن یک شرکت جوراب با دیدگاهی پایدار و اخلاقی راه اندازی شد.

در حالی که اکثر برندها بر دعوت از مصرف کنندگان خود برای خرید تمرکز می‌کنند، Kind Socks رویکردی کاملاً متضاد را اتخاذ می‌کند: از مشتریان می‌خواهد که کمتر و متفکرانه هزینه کنند.

این استراتژی ممکن است برای بسیاری از شرکت‌ها غیرمعمول به نظر برسد، اما تأکید بر مأموریت برند می‌تواند به اعتمادسازی بین مخاطبان و افزایش وفاداری آنها به برند کمک نماید.

3. Pangiai

شرکت علم مواد، Pangiai، می‌خواهد محیط زیست را نجات دهد. هر بخش از بازاریابی که برند ارائه می‌دهد، بر این مأموریت اصلی متمرکز است، از جمله کمپین‌های ویدیویی آن.

این برند مأموریت خود را به صورت زیر توضیح می‌دهد:

«معکوس کردن چرخه از غیر طبیعی به طبیعی، از پلاستیک به گیاهان، از جدید به بازیافت شده».

چیزی که در مورد این تبلیغ مؤثر می‌باشد، این است که Pangiai آینده‌ای را که می‌خواهند ببینند توصیف می‌کند و استراتژی‌هایی را که برای رسیدن به آنجا اجرا می‌کند، تشریح می‌نماید.

در طول تبلیغ، محصولات Pangiai را می‌بینید، اما تمرکز آنها نیستند. این روش به بینندگان می‌گوید که مأموریت محصولات را هدایت می‌کند، نه برعکس، و این بازاریابی پایدار است که به درستی انجام می‌شود.

4. Nada Duele

در بخش قبل، اهمیت داشتن یک رویکرد جامع به بازاریابی پایدار را مورد بحث قرار دادیم.

در مورد برند Nada Duele، مأموریت آنها در همه چیز منعکس می‌شود: از نام آنها، که نشان دهنده این ایده است که محصولات نباید آسیبی ایجاد کنند، تا ابتکاراتی که در آن شرکت می‌کنند.

وقتی از بخش "چگونه کار می‌کنیم" آن‌ها بازدید می‌کنید، در مورد همکاری آنها با یک مؤسسه گواتمالایی که به حفاظت از بخش جنگلداری اختصاص داده شده است، مطلع می‌شوید.

مهم است که مشارکت‌های برند شما با ارزش‌های شما هماهنگ باشند. در غیر این صورت، در خطر از دست دادن اعتبار و اعتماد هستید.

5. Satya+Sage

رسانه‌های اجتماعی یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای اجرای استراتژی بازاریابی پایدار هستند.

شما می‌توانید طیف وسیعی از محتوا را از طریق آنها به اشتراک بگذارید؛ از آموزش دنبال کنندگان خود در مورد شیوه‌های پایدار گرفته تا به اشتراک گذاشتن راه‌هایی که نشان دهد برند شما پایدار است.

در این مثال از شرکت شمع Satya+Sage، آن‌ها نکاتی را در مورد نحوه استفاده از کاغذ دانه‌ای که با هر شمع ارائه می‌شود، به اشتراک می‌گذارند.

به ویژه در رسانه‌های اجتماعی، به سؤالاتی که دنبال کنندگان خود می‌پرسند و نظراتی که می‌دهند توجه کنید، زیرا می‌تواند نشان دهد که کدام استراتژی‌های بازاریابی را در آینده آزمایش می‌کنید.

برای کسب دانش بیشتر در زمینه بازاریابی توصیه می‌کنیم کتاب نسل سوم بازاریابی را مطالعه نمایید. 

نظر خود را بنویسید...