9 گونه انگیزه برای تحقق اهداف و رویاها
165
۲ سال پیش
0

9 گونه انگیزه برای تحقق اهداف و رویاها

9 گونه انگیزه برای تحقق اهداف و رویاها

وقتی برای اولین بار شروع به کار روی رؤیاهای خود می‌کنید، هیچ کس به شما نمی‌گوید که انگیزه کلید همه چیز است. اگر حداقل یک نوع انگیزه نداشته باشید، سوختی برای شروع آتش وجود نخواهد داشت.

شما هیچ انگیزه‌ای برای رسیدن به چیزی نخواهید داشت و هیچ دلیلی برای حرکت به جلو وجود ندارد.

اگر به دنبال رسیدن به اهداف خود هستید و به کمک نیاز دارید، 9 نوع انگیزه را بیاموزید که می‌تواند رسیدن به رؤیاهای شما را ممکن سازد.

2 نوع اصلی انگیزه

انواع مختلف انگیزه به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند.

  • انگیزه درونی

انگیزه درونی نوعی انگیزه است که در آن فرد با تمایلات درونی برانگیخته می‌شود و با دریافت پاداش درونی رضایت می‌یابد. به عنوان مثال، فرض کنید فردی به نام محمد برای خود هدفی تعیین کرده است که وزن خود را کاهش دهد و سالم‌تر شود.

بیایید همچنین تصور کنیم که دلیل او برای دنبال کردن مسیر تناسب اندام این است که به طور کلی سلامت خود را بهبود بخشد و نسبت به ظاهر خود احساس بهتری داشته باشد. از آنجایی که میل محمد به تغییر از درون می‌آید، انگیزه او ذاتی است.

  • انگیزه بیرونی

از سوی دیگر، انگیزه بیرونی نوعی انگیزه است که در آن فرد با تمایلات بیرونی یا پاداش‌های بیرونی برانگیخته می‌شود.

بیایید بگوییم که محمد به جای این که نیاز به احساس سلامتی بیشتر داشته باشد، به ظاهر بهتر نیاز دارد و به این دلیل برانگیخته می‌شود.

هدف او از لاغری بهبود فیزیک خود است که یک عامل خارجی می‌باشد. از آنجایی که این فشار از یک منبع بیرونی می‌آید، این نمونه‌ای از انگیزه بیرونی است.

تفکیک 7 نوع انگیزه

همه انواع انگیزه‌ها در یکی از دو دسته بالا قرار می‌گیرند. اکنون بیایید انگیزه درونی و انگیزه بیرونی را بیشتر تفکیک کنیم:

انواع انگیزه درونی

  1. انگیزه شایستگی

آیا همیشه به دنبال بهبود مستمر مهارت‌ها و استعدادهای خود بوده‌اید؟ آیا یکی از اهداف شما این است که یاد بگیرید چگونه کار خود را بهتر انجام دهید یا در سرگرمی پیشرفت کنید؟

اگر چنین است، ممکن است به انگیزه شایستگی نیاز داشته باشید. انگیزه شایستگی نوعی انگیزه است که به دیگران کمک می‌کند تا در یک زمینه خاص توانمندتر شوند و مهارت‌های خود را ارتقاء دهند.

این نوع انگیزه مخصوصاً در یادگیری مهارت‌های جدید و یافتن راه‌هایی برای دور زدن موانعی که فرد در حوزه‌های مختلف زندگی با آن‌ها مواجه است، مفید خواهد بود.

  1. انگیزه نگرش

مشکل در نگرش، دیدگاه‌ها و باورهای ما مسئله‌ای است که بسیاری از ما با آن روبرو هستیم.

اینکه چگونه در زندگی حرکت می‌کنیم، ممکن است به یک مشکل تبدیل شود تا جایی که شادی و رؤیاهای خود را از دست می‌دهیم.

برای کسانی که به دلیل نگرش خود زندگی را از دست داده‌اند، انگیزه نگرش یکی از بهترین انواع انگیزه است که به آنها کمک می‌کند تا بهبودی خود را بازیابی کرده و به درستی به جلو حرکت نمایند.

انگیزه نگرش نوعی انگیزه است که به سراغ کسانی می‌آید که شدیداً می‌خواهند نگرش خود را نسبت به دنیای اطراف خود تغییر دهند. اهداف مرتبط با خودآگاهی و تغییر خود با انگیزه نگرش برآورده خواهند شد.

انواع انگیزه بیرونی

  1. انگیزه مبتنی بر پاداش یا انگیزه انگیزشی

انگیزه انگیزشی یا انگیزه مبتنی بر پاداش نوعی انگیزه است که زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شما یا دیگران بدانید پس از دستیابی به یک هدف خاص، پاداش دریافت خواهید کرد.

از آنجایی که در پایان یک کار پاداشی برای انتظار وجود خواهد داشت، مردم اغلب مصمم‌تر می‌شوند تا آن کار را به پایان برسانند تا بتوانند هر آنچه را که وعده داده شده است را دریافت نمایند.

هرچه پاداش بهتر باشد، انگیزه قوی‌تر خواهد بود!

  1. انگیزه مبتنی بر ترس

کلمه "ترس" بار معنایی منفی سنگینی دارد، اما وقتی صحبت از انگیزه می‌شود، لزوماً اینطور نیست. هرکسی که در هدف گذاری و دستیابی به اهداف بزرگ است، می‌داند که مسئولیت پذیری نقش مهمی در پیگیری اهداف دارد.

وقتی در برابر کسی که به او اهمیت می‌دهید یا در برابر عموم مردم پاسخگو می‌شوید، انگیزه‌ای برای خود ایجاد می‌کنید که ریشه در ترس از شکست یا ترس از ناامید کردن دیگران دارد.

این ترس به شما کمک می‌کند تا دید خود را بهبود داده و در مقابل کسانی که از هدف شما آگاه هستند، شکست نخورید.

  1. انگیزه مبتنی بر موفقیت

عناوین، موقعیت‌ها و نقش‌ها در مشاغل و سایر زمینه‌های زندگی برای ما بسیار مهم هستند. کسانی که دائماً به سمت کسب این موقعیت‌ها و کسب عنوان برای خود سوق داده می‌شوند، معمولاً با انگیزه‌های مبتنی بر موفقیت سروکار دارند.

کسانی که از انگیزه انگیزشی استفاده می‌کنند، بر پاداش‌هایی که پس از رسیدن به هدف به دست می‌آیند، تمرکز دارند.

اما کسانی که از انگیزه مبتنی بر موفقیت استفاده می‌کنند، بر رسیدن به هدف به خاطر دستیابی و احساس موفقیت که همراه با آن است، تمرکز می‌کنند.

کسانی که در زندگی حرفه‌ای خود نیاز به تقویت دارند، انگیزه مبتنی بر موفقیت برای آنها بسیار مفید خواهند بود.

  1. انگیزه مبتنی بر قدرت

کسانی که شادی را در قدرتمندتر شدن یا ایجاد تغییرات عظیم می‌یابند، قطعاً با انگیزه مبتنی بر قدرت تغذیه می‌شوند.

انگیزه مبتنی بر قدرت نوعی انگیزه است که به دیگران انرژی می‌دهد تا معمولاً از طریق استفاده از موقعیت‌های شغلی یا سازمان‌ها به دنبال کنترل بیشتری باشند.

اگرچه ممکن است این نوع انگیزه بد به نظر برسد، اما انگیزه قدرت برای کسانی که می‌خواهند دنیای اطراف خود را بر اساس بینش شخصی خود تغییر دهند عالی است.

اگر به دنبال ایجاد تغییرات هستید، انگیزه مبتنی بر قدرت ممکن است راهی برای دستیابی به آن باشد.

  1. انگیزه وابستگی

مردم اغلب می گویند که برای پیشرفت به کسی وابسته نیستیم، اما همه آنها کسی را می‌شناسند که موفقیت این افراد را تعیین می‌کند.

برای افرادی که با انگیزه وابستگی هدایت می‌شوند، این روش مطمئناً درست است.

کسانی که از انگیزه وابستگی به عنوان نیروی محرکه برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند، زمانی که با دیگران در موقعیت‌های قدرت بالاتر از خودشان ارتباط برقرار می‌کنند، پیشرفت می‌نمایند.

آن‌ها زمانی که آن افراد از کاری که انجام می‌دهند و همچنین دستاوردهایشان تعریف می‌کنند، پیشرفت می‌نمایند.

بنابراین، انگیزه وابستگی نیروی بزرگی است که به شما کمک می‌کند تا به اهداف اجتماعی خود دست یابید و در جهان پیشرفت کنید.

سخن نهایی

اگر می‌خواهید به رؤیاهای خود برسید، انگیزه کاملاً حیاتی است. با استفاده از انواع مختلف انگیزه ذکر شده در بالا، هیچ چیز دیگر نمی‌تواند مانع شما و اهداف شما شود.

ممکن است مطلب، چرا در زندگی شکست می خوریم؟ دلیل آن چیست؟ ، برای شما کاربردی باشد.

همچنین مطلب، ۳ نکته در مورد چگونگی تحقق اهداف ، مفید است.

 

نظر خود را بنویسید...