چگونه اهداف هفتگی زندگی شما را تغییر می‌دهند
293
۲ سال پیش
0

چگونه اهداف هفتگی زندگی شما را تغییر می‌دهند

چگونه اهداف هفتگی زندگی شما را تغییر می‌دهند

به ما یاد داده‌اند که رؤیاهای بزرگ داشته باشیم، اما وقتی صحبت از دنبال کردن آن‌ها می‌شود، آیا شما جزء آن دسته از افرادی هستید که کوتاهی می‌کنید؟

ممکن است میلیون‌ها دلیل وجود داشته باشد که چرا این اتفاق می افتد، اما یک چیز واضح است:

شما هنوز راه تعیین اهداف هفتگی برای تغییر زندگی خود را نیاموخته‌اید. ممکن است مطمئن نباشید که از کجا شروع کنید. ممکن است بیش از حد به مراحل بعدی خود فکر کنید.

ممکن است خودتان را ناامید نمایید و اجازه دهید دیگران شما را از هدفتان دور کنند. خبر خوش اینست که دیگر این اتفاق نخواهد افتاد.

این سیستم ساده و در عین حال مؤثر به شما این امکان را می‌دهد که به اهداف هفتگی خود برسید و با اطمینان به سمت اهداف بزرگتر حرکت کنید.

چرا تعیین اهداف هفتگی مهم است؟

تعیین اهداف هفتگی ممکن است یک کار کوچک به نظر برسد، اما یک قطعه مهم از یک پازل بزرگتر است.

این به شما بستگی دارد که قطعات این پازل را گام به گام و هفته به هفته کنار هم قرار دهید تا به هدف بزرگتر خود نزدیکتر شوید. نگاه کردن به اهداف بلند مدت به شما کمک می‌کند تا مراحل هفتگی درست را تعیین کنید.

همچنین شما را در انجام تعهدات خود با انگیزه و ثابت نگه می‌دارد، زیرا هر روز جدید فرصتی برای انجام این کار است.

پس از شفاف سازی در مورد آنچه که می‌خواهید، وقت آن است که گام‌های کوچک هفتگی را به سمت آن بردارید. در حالی که لازم است این ایده، دید و هدف بزرگ را در ذهن داشته باشید، سؤال این است که "شما روزانه یا هفتگی برای رسیدن به آن چه می‌کنید؟"

اجازه دهید سیستمی را به شما معرفی کنم که به شما در تعیین اهداف هفتگی برای تغییر زندگی کمک می‌نماید.

در حالی که یک هفته زمان نسبتاً کوتاهی است، اما 168 ساعت دارد. این میزان ساعت زیاد است!

تصور کنید از این ساعات می‌توان برای بهترین توانایی‌هایتان استفاده کرد. روزی پر از اقدام عمدی، متمرکز و سازنده. مراحل زیر به شما کمک می‌کند تا اهداف هفتگی برای تغییر زندگی خود تعیین کنید.

توجه: خود را در اولویت قرار دهید. اگر استرس داشته باشید و فرسوده شوید، نمی‌توانید به اهداف خود برسید و از آنها لذت ببرید.

مراقبت از خود خودخواهانه نیست. هر روز باید یک زمان مشخص برای شما در تقویم وجود داشته باشد.

نحوه تعیین اهداف هفتگی

مرحله 1: برای تأمل وقت بگذارید

برای تأمل و تفکر راجع به هفته گذشته وقت بگذارید. به شکست‌ها و دستاوردهای خود نگاه کنید.

این کار به شما کمک می‌کند تا وظایف یک هفته را رتبه بندی کرده و اهداف واضح‌تری را برای رسیدن به موفقیت بیشتر تعیین کنید.

از خود بپرسید، چه چیزی به دست آوردید و این نتیجه به دست آمده چه ارتباطی با اهداف بزرگتر ماهانه یا سالانه شما دارد؟ آیا از مسیر خارج شدید و چرا این اتفاق افتاد؟ آیا از پیشرفتی که کرده‌اید راضی هستید؟

پاسخ دادن به این سؤالات بینشی عالی در مورد اینکه چقدر از 168 ساعت خود استفاده کرده‌اید و اینکه آیا در مسیر مورد نظر خود حرکت کرده‌اید یا نه، به شما می‌دهد.

اگر اینطور نبود، ارزش آن را دارد که توجه خود را به چشم انداز بزرگتر و اهداف بلندمدت خود برگردانید.

اگر در مورد اهداف هفتگی خود هیجان زده نیستید، برای رسیدن به آنها تلاش بسیار بیشتری لازم است. بنابراین، مطمئن شوید که با آنها هماهنگ هستید.

مرحله 2: اهداف هفتگی را شناسایی کنید

اهداف هفتگی را برای تغییر زندگی خود مشخص کنید. اکنون که به گذشته و آینده خود نگاه کرده‌اید، زمان آن رسیده است که اهداف خود را برای هفته آینده مشخص کنید.

در اینجا فرآیند ساده‌ای است که باید دنبال کنید:

ایده‌های هیجان انگیزی برای اهداف هفتگی خود در نظر بگیرید. آن‌ها را بر اساس بازتاب خود در مورد دستاوردها و شکست‌های هفته گذشته قرار دهید.

اگر تعداد اهداف زیاد است، آن‌ها را بر اساس آنچه که به زمان حساس‌تر و برای پیشرفت مهم‌تر هستند، اولویت بندی کنید.

گام‌های منطقی بعدی را برای حرکت به سمت هدف بزرگتر برای هر روز هفته شناسایی کنید. ممکن است کارهای مهمی وجود داشته باشد که به توجه یا پیگیری شما نیاز دارد.

حداکثر سه گام روزانه را برای رسیدن به هدف تعیین شده روزانه خود تعریف کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا با اطمینان به اهداف هفتگی خود برسید.

برای سهولت کار می‌توانید از الگوی هدف هفتگی زیر استفاده کنید.

 

توجه: این به شما بستگی دارد که چند هدف هفتگی تعیین می‌کنید. با این حال، شما باید تعهد زمانی که هر یک از آنها نیاز دارند را در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که وقفه‌های غیرمنتظره به شما کمک می‌کند تا بیش از حد خود را متعهد ننمایید.

مطمئن شوید که اهداف شما دارای ویژگی‌های مناسب هستند

اهداف باید مشخص باشند. از خود بپرسید که می‌خواهید در این هفته به چه چیزی برسید. هر هفته یکسان نیست. بنابراین، هدف شما برای این هفته خاص چیست؟ مطمئن شوید که مشخص و قابل دستیابی است.

هدف باید به صورت واقع بینانه قابل دستیابی باشد. داشتن یک رویکرد واقع بینانه به شما این امکان را می‌دهد که با سهولت بیشتری به جلو بروید.

خود را ضعیف تصور نکنید. از هدفی که "ایمن" است و به راحتی به دست می‌آید، عبور کنید و یک قدم جلوتر بردارید. اگر راهی برای رسیدن به هدفتان وجود نداشته باشد، خودتان را برای شکست آماده نمایید.

هدف باید قابل اندازه گیری باشد. به این معنی که زمان مشخصی را به هدف خود اضافه کنید. خواه این روزها، ساعت‌ها، دقیقه‌ها یا تعدادی از جنبه‌های خاص در اهداف شما باشد.

مرحله 3: اهداف خود را در تقویم برنامه‌ریزی کنید

اگر اهداف خود را فقط در لیست کارهای خود نگه دارید، آن‌ها برای مدت طولانی در آنجا خواهند ماند.

ما به خوبی می‌دانیم که فهرست‌های کارهایی که باید انجام شوند، جنبه بی‌پایانی دارند. به این معنی که شما با تکمیل وظایف در چارچوب زمانی تصوری خود، بیشتر با مشکل مواجه خواهید شد.

هیچ چیز به اندازه لیست کارهای بی پایان انگیزه را از بین نمی‌برد. به همین دلیل است که همه امور مهم باید مستقیماً در تقویم قرار گیرند.

بلوک‌های زمانی خاص نیاز هستند که به شما امکان می‌دهد ببینید چه زمانی و برای چه مدت باید روی یک هدف کار کنید.

این ضرب المثل را می‌دانید: اگر روزتان را برنامه‌ریزی نکنید، شخص دیگری آن را برای شما برنامه ریزی می‌کند.

این چیزی است که باید از آن اجتناب کنید، زیرا اینگونه است که از رهبر بودن دست می‌کشید و شروع به پیروی از اهداف دیگران می‌کنید.

همه ما زمان محدودی داریم. با برنامه ریزی وظایف خود برای رسیدن به هدف، تأکید می‌کنید که انجام آنها چقدر برای شما مهم است.

این امر شما را مسئول نگه می‌دارد و به شما انگیزه می‌دهد تا در جهت اهداف خود اقدام کنید.

این را در نظر بگیرید: به احتمال زیاد هنگام برنامه‌ریزی بر اساس جریان بهره‌وری، به تعهدات برنامه‌ریزی شده خود عمل می‌کنید. دانستن ریتم روزانه به ایجاد تنظیمات لازم در برنامه شما کمک می‌کند.

به عنوان مثال، می‌توانید مهم‌ترین وظایف خود را زمانی انجام دهید که بیشترین توجه، خلاقیت و هوشیاری را احساس می‌کنید. از سوی دیگر، زمانی که احساس خستگی می‌کنید یا تمایل به پرت شدن دارید، می‌توانید زمان استراحت را برنامه ریزی کنید.

مرحله 4: یادآوری‌ها را تنظیم کنید

یادآوری‌ها را برای اقدام تنظیم کنید. خیلی خوب است که گام‌های خود را برای رسیدن به اهداف هفتگی برنامه ریزی کنید.

خیلی خوب است که برای هر یک از مراحل در تقویم خود زمان بگذارید تا مطمئن شوید که واقعاً برای آنها زمان صرف کرده‌اید. اهداف هفتگی فقط یک هفته است.

اما تنظیم یادآوری برای خود در طول هفته برای آن گام‌های کوچکتر روزانه، هرگز ضرری ندارد. زیرا اگر حواس‌تان پرت شود و نتوانید اهدافتان را کامل کنید، تمام کارهای قبلی را بیهوده ساخته‌اید.

مهم‌ترین گام اقدام است. حتماً تعهدات خود را یادآوری کنید. به خودتان اجازه ندهید از مسیری که عمداً شروع کرده و برای خود هموار کرده‌اید، خارج شوید.

مرحله 5: دستاوردهای خود را جشن بگیرید

یاد بگیرید که دستاوردهای خود را جشن بگیرید، هر چقدر هم کوچک باشد. این بخش بزرگی از تعیین اهداف هفتگی است که زندگی شما را تغییر می‌دهد.

این حس یک کار خوب انجام شده را ایجاد می‌کند و به شما انگیزه می‌دهد تا اهداف هفتگی بیشتری را در ادامه ایجاد کنید.

مردم اغلب فراموش می‌کنند که بردهای کوچکتر را جشن بگیرند و تمایل دارند بر دستاوردهای ماهانه، سه ماهه یا سالانه تمرکز کنند.

اما هر قدم کوچکی که شما را به سمت چشم‌انداز بزرگ‌ترتان هدایت می‌کند، ارزش جشن گرفتن را دارد. حتی اگر به این معنی باشد که به مدت 10 دقیقه یک قهوه تازه و خوشمزه بنوشید.

لحظه‌ای را به تصدیق کار و این واقعیت اختصاص دهید که به هدف خود رسیده‌اید. این امر می‌تواند کافی باشد که نسبت به پیشرفت خود احساس خوب و انگیزه‌ای برای ادامه دادن داشته باشید.

برای ایجاد انگیزه بیشتر، از خود بپرسید: "وقتی به آن هدف دست یابید چه خواهید کرد؟" یا «اگر این کار را نکنید باید چه جریمه‌ای پرداخت کنید؟»

تمرین پاداش: هدف هفتگی خود را هر روز برای آن هفته و هر روز صبح یادداشت کنید. این امر ذهنیت شما را به صورت ناخودآگاه در حالت موفقیت قرار می‌دهد، که به شما کمک می‌کند بدون زحمت به آن دست پیدا کنید.

اگر به دلایلی به اهداف هفتگی خود نرسیدید، فکر کنید و از خود بپرسید: "بزرگ‌ترین مانع چه بود؟" درک آنچه بر سر راه شما قرار گرفته به شما کمک می‌کند در آینده بسیار راحت‌تر بر این موانع غلبه کنید.

مزایا و معایب تعیین اهداف کوتاه مدت هفتگی

اگر می‌خواهید به موفقیت شخصی و حرفه‌ای دست یابید، باید عادت کنید که اهداف کوتاه مدت هفتگی را تعیین کنید.

این اهداف در یادآوری مسیری که می‌خواهید در زندگی خود در پیش بگیرید، بسیار قدرتمند هستند. اما علیرغم تأثیر شگفت‌انگیز آن بر پیشرفت شما، هنوز هم دارای اشکالاتی است.

ما جوانب مثبت و منفی اهداف هفتگی کوتاه مدت را در زیر گردآوری کرده‌ایم.

مزایای تعیین اهداف کوتاه مدت

  • به شما کمک می‌کند تا تمرکز خود را بهبود بخشید

بهترین چیز در مورد اهداف کوتاه مدت این است که به شما امکان می‌دهد مسیر روشنی برای دستیابی به هر هدف بلند مدت داشته باشید.

داشتن یک برنامه اقدام کوتاه‌تر به شما کمک می‌کند از حواس پرتی جلوگیری کرده و اطمینان حاصل کنید که به هر نقطه عطف و پیشرفتی می‌رسید.

  • شما را تشویق می‌کند که از به تعویق انداختن کارها دست بردارید

به تعویق انداختن کار عادت بسیار خطرناکی است که اکثر مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

متأسفانه، بسیاری در صورت تمرکز بر اهداف بلندمدت که گاهی غیرقابل کنترل به نظر می‌رسند، بیشتر در دام این تله می افتند.

وقتی اهداف کوتاه مدت تعیین می‌کنید، به راحتی می‌توانید بر چالش‌ها غلبه کنید و جایی برای به تعویق انداختن ندارید.

  • باعث ایجاد اعتماد به نفس می‌شود

یکی از مهمترین مزایای اهداف کوتاه مدت این است که به شما امکان می‌دهد نتیجه خود را اندازه گیری کنید. د

یدن موفقیت خود به شما کمک می‌کند عزت نفس بسازید. در عوض، شما احساس انگیزه و مشارکت بیشتری خواهید داشت.

  • به شما کمک می‌کند تا برنامه خود را به طور مؤثرتری مدیریت کنید

اهداف کوتاه مدت هفتگی به شما کمک می‌کند تمرکز خود را ساده کنید و بهره وری بیشتری داشته باشید.

وقتی هر هفته اهداف کوتاه مدت تعیین می‌کنید، هر روز کاری دارید که انجام دهید و وقت خود را برای تعقیب چیزهایی که با هدف شما همسو نیستند، تلف نخواهید کرد.

معایب تعیین اهداف کوتاه مدت

  • ممکن است خلاقیت شما را بکشد

اگر روز شما پر از لیست اهداف کوتاه مدت و کارهایی است که باید انجام دهید، به سادگی خلاقیت خود را محدود خواهید کرد.

اگر اهداف بسیار خاصی داشته باشید که می‌تواند نحوه انجام کارها را محدود کند، خطرناک خواهد بود. هنگام تعیین اهداف، با کنترل خلاقانه خود خداحافظی نکنید. به سادگی اجازه دهید از سفر لذت ببرید تا زمانی که به آنچه می‌خواهید برسید.

  • باعث می‌شود که شما احساس فشار بیشتری کنید

این امر یکی از خطرناک‌ترین اشکالات تعیین اهداف کوتاه مدت است. وقتی اهداف زیادی داشته باشید، ذهن شما به حالت جنگ یا پرواز می‌رود.

مطمئن شوید که خودتان را تحت فشار قرار ندهید و به اهداف واقع بینانه پایبند باشید.

  • می‌تواند باعث شود که شما احساس شکست کنید

تصور کنید پنج هدف کوتاه مدت برای هفته تعیین کنید. حتی اگر چهار مورد از آن‌ها را انجام داده باشید، ممکن است همچنان احساس شک و تردید و شکست در شما ایجاد کند.

به یاد داشته باشید که نرسیدن به تمام اهداف کوتاه مدت شما طبیعی است. اگر این اتفاق افتاد، به سادگی ارزیابی کنید که کجا اشتباه کرده‌اید و آن را فرصتی برای یادگیری ببینید.

مزایا و معایب تعیین اهداف بلند مدت

معنوی‌تر شوید، سالم‌تر غذا بخورید، یک نقاشی بزرگ را تمام کنید، چه شخصی، هنری، مالی یا مربوط به حرفه‌تان باشد، اهداف بلندمدت شما را به محدودیت‌هایتان سوق می‌دهند. برای یادگیری مزایا و معایب اهداف بلند مدت، ادامه مطلب را بخوانید.

مزایای تعیین اهداف بلند مدت

  • شما احساس رضایت خواهید کرد

رسیدن به اهداف بلندمدت زمان‌بر است و زمانی که ساعاتی از زندگی خود را به این اهداف اختصاص دهید، در زندگی احساس شادی بیشتری خواهید داشت.

پیروزی‌ای که با اهداف بلندمدت احساس می‌کنید در مقایسه با اهداف کوتاه‌مدتی که رسیدن به آن‌ها فقط چند ساعت طول می‌کشد، شدیدتر است.

  • به شما جهت می‌دهد

هر زمان که احساس کردید انگیزه ندارید یا گم شده‌اید، همیشه می‌توانید هدف بلندمدت خود را برای بازگشتن به مسیر اصلی یادآوری کنید. به این ترتیب، با انجام کارهایی که با هدف شما همخوانی ندارند، حواستان پرت نمی‌شود.

  • به شما کمک می‌کند تا نظم و انضباط خود را تمرین کنید

قبل از اینکه یک هدف بلند مدت را مشخص کنید، اهداف کوتاه مدت زیادی وجود دارد. از آنجا که نمی‌توانید این کار را در یک جلسه انجام دهید، نظم و انضباط بیشتری در مدیریت زمان و مرتب کردن اولویت‌های خود خواهید داشت.

  • یک انگیزه خوب است

وقتی برای چیزی بزرگ کار می‌کنید، انگیزه بیشتری خواهید داشت، زیرا می‌توانید تصور کنید که آینده نسخه بهتری از شرایط فعلی شما باشد. تجسم کردن خود در حال دستیابی به هدف باعث می‌شود که احساس انگیزه بیشتری داشته باشید.

معایب تعیین اهداف بلند مدت

  • حواس پرتی آسان است

وقتی هدف بلندمدت خود را تعیین می‌کنید، ممکن است فقط یک ایده کلی از آنچه می‌خواهید داشته باشید. این امر ممکن است شما را برای حواس پرتی آماده کند، زیرا مراحلی که باید انجام دهید مبهم هستند.

  • ممکن است برای دستیابی به آن زمان زیادی صرف شود

در حالی که کاملاً خوب است که در بازه زمانی دقیقی که تصور می‌کنید به هدف خود نرسید، این امر می‌تواند باعث شود که بسیاری از مردم احساس بی‌انگیزگی کنند.

با این حال، به یاد داشته باشید که اهداف بلند مدت را می‌توان به راحتی با توجه به موقعیت منحصر به فرد تنظیم کرد.

  • می‌تواند شما را تحت فشار قرار دهد

زمانی که برای خود اهداف بلندمدت تعیین می‌کنید، ممکن است باعث شود همیشه استرس داشته باشید، تا زمانی که آن هدف در نهایت محقق شود.

به این دلیل که شما هرگز نمی‌دانید در آینده چه چیزی در انتظار شماست و ممکن است مطمئن نباشید که کاری که در حال حاضر انجام می‌دهید مربوط به هدف بلندمدت شما است یا خیر.

40 نمونه از اهداف هفتگی

برای تعیین اهداف هفتگی خود هیجان زده هستید، اما به کمی الهام نیاز دارید؟ در اینجا چند ایده هدف هفتگی وجود دارد که می‌توانید آنها را امتحان کنید.

  1. هر روز 15 دقیقه مدیتیشن کنید.
  2. 30 دقیقه در روز ورزش کنید.
  3. هنگامی که زنگ هشدار به صدا درآمد، بلافاصله تخت خود را ترک کنید.
  4. زمان حضور در شبکه‌های اجتماعی را کاهش دهید.
  5. برای سه روز رژیم گیاهخواری را امتحان کنید.
  6. به جای نوشابه آب بیشتری بنوشید.
  7. بعد از ناهار 10 دقیقه پیاده روی کنید.
  8. در کلاس یوگا شرکت کنید.
  9. روزانه به مدت پنج دقیقه مجله بخوانید.
  10. به والدین خود سری بزنید.
  11. یک دستور العمل آشپزی جدید را امتحان کنید.
  12. هر شب قبل از ساعت 11 شب به رختخواب بروید.
  13. از یک رستوران جدید دیدن کنید.
  14. یک برنامه ریز جدید بگیرید.
  15. لباس‌ها را مرتب کنید و لباس‌هایی را که دیگر استفاده نمی‌کنید، اهدا نمایید.
  16. اتاق نشیمن خود را مرتب کنید.
  17. برای کمک به پناهگاه سگ داوطلب شوید.
  18. به نزدیکترین ساحل یا مکان طبیعی بروید.
  19. یک دوست را به شام دعوت کنید.
  20. یاد بگیرید چگونه یک کیک جدید بپزید.
  21. روز بدون خرج کردن داشته باشید.
  22. هفته‌ای یک کتاب بخوانید.
  23. گیاهان جدید برای خانه خود تهیه کنید.
  24. کابینت‌های خراب را در خانه تعمیر کنید.
  25. مصرف شیرینی‌جات را به دو بار در هفته محدود کنید.
  26. بعد از ظهر از نوشیدن قهوه خودداری کنید.
  27. روزانه 10 دقیقه حرکات کششی انجام دهید.
  28. در آخر هفته یک پیاده روی دو ساعته انجام دهید.
  29. یک دوره آنلاین جدید را امتحان کنید.
  30. برای یک شب تفریح با همسرتان برنامه ریزی کنید.
  31. میزبان یک شب بازی آنلاین با دوستان دانشگاهی خود باشید.
  32. برای پدر و مادر خود آشپزی کنید.
  33. به موسیقی بیشتری گوش کنید.
  34. ناهار خود را دو بار در هفته به محل کار بیاورید.
  35. حساب بازنشستگی باز کنید.
  36. یک برنامه غذایی درست کنید.
  37. با یک مشاور مالی تماس بگیرید.
  38. یک شب اسپا در خانه انجام دهید.
  39. با رئیس خود در مورد افزایش حقوق احتمالی صحبت کنید.
  40. هر روز چند بیت شعر بخوانید.

قالب‌هایی که می‌توانید استفاده کنید

برنامه ریزی اهداف هفتگی برای اولین بار می‌تواند دلهره آور باشد. برای اینکه این کار برای شما آسان‌تر شود، از یک الگو استفاده کنید.

خوشبختانه، تعداد زیادی قالب رایگان وجود دارد که می‌توانید به صورت آنلاین از آنها استفاده کنید.

برای وقت گذاشتن وقت بگذارید

آهسته کردن سرعت و تأمل در مورد آنچه کار کرده است و آنچه داشته‌اید، زمانی است که به خوبی سپری شده است.

وقت گذاشتن برای ارزیابی مجدد اهدافتان ممکن است بهترین کاری باشد که می‌توانید برای موفقیت در دستیابی به آنها هفته به هفته انجام دهید.

اطمینان حاصل کنید که اهداف شما به بهترین شکل ممکن تنظیم شده‌اند. زمان مشخصی را برای برنامه ریزی اهداف هفتگی خود کنار بگذارید و آن زمان را در تقویم خود مسدود کنید.

ممکن است به تمام زمانی که کنار گذاشته‌اید نیاز نداشته باشید، اما نکته این است که برای برنامه ریزی واقعی اهداف هفتگی خود وقت بگذارید.

به این ترتیب، زمان بیشتری را برای دنبال کردن اهداف خود اختصاص می‌دهید و احساس کشش و فشار نمی‌کنید.

بیشتر و مهمتر از همه، پیشرفت در جهت درست است. این امر در مورد دستیابی به تک تک اهدافی که برای خود تعیین کرده‌اید نیست.

بلکه در مورد ادامه دادن است، حتی اگر در ابتدا موفق نشدید. هر استاد بزرگ و داستان موفقیت او با اولین قدم شروع شده است.

 

کتاب هدفگذاری به روش پدر پولدار  ، یکی از کتاب‌های فاخر در این زمینه است.

جدول برنامه ریزی روزانه، هفتگی و ماهانه (همراه با نمونه جدول)

 

 

نظر خود را بنویسید...